بررسی ارتباط بدبینی سازمانی و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سکوت سازمانی در بین ناجیان غریق استخرهای شهرداری شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیچیدگی شرایط کاری در سازمان ها از جمله عدم اعتماد کارکنان، شرایط کاری پر چالش توام با احساس منفی منجر به حس ناامیدی در سازمان ها شده است که خود می تواند ناشی از شرایط پیرامون جامعه و نیز جو سازمانی باشد. مقاله حاضر، با هدف بررسی ارتباط بدبینی سازمانی و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سکوت سازمانی در بین ناجیان غریق استخرهای شهرداری شهر تهران پرداخته است.

روش

روش تحقیق علی و از نظر هدف کاربردی می باشد و برای جمع آوری داده های تحقیق از رویکرد پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان (2009)، پرسشنامه سکوت سازمانی دینه و همکاران (2003) و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (1985) بود. جامعه آماری این تحقیق ناجیان غریق فعال در استخرهای شهرداری شهر تهران به تعداد 436 نفر بود. روش نمونه گیری، تصادفی ساده به کار گرفته شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید و برای مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد بدبینی سازمانی از طریق سکوت سازمانی بر فرسودگی شغلی در بین ناجیان غریق استخرهای شهرداری تهران اثرگذار بود که میزان این تاثیر برابر 56/0 بود (96/4 =z ، 01/0 ≥ ρ). به نظر می رسد بدبینی ناجیان غریق به دلیل نقش کمتر در تصمیم گیری و داشتن اطلاعات اندک در سازمان باعث می شود آنان از طریق سکوت واکنش نشان داده و پیامد چنین سکوتی، منجر به فرسودگی شغلی شود.

نتیجه گیری

در نتیجه نگرش ناجیان غریق نسبت به محل کار خود می تواند به صورت منفی توام با احساسات ناخوشایند، درماندگی و خشم همراه شود که به صورت جدی عملکرد این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، در این راستا پیشنهاد می شود مدیریت سازمانی در کنار پر رنگ شدن حضور و نقش ناجیان غریق در جریان فرایندهای تصمیم گیری و شفافیت سازمانی، بتواند فرسودگی در حرفه حساس نجات غریق را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!