اثر تمرینات ترکیبی اصلاحی و تنفسی در منزل بر زاویه کیفوز و ظرفیت های تنفسی کودکان آسمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

بیماری مزمن آسم با ایجاد عوارض متعدد سبب کاهش کیفیت زندگی می‌شود. این افراد نسبت به همسالان خود کم‌ تحرک‌تر بوده و سطح آمادگی جسمانی پایین‌تری دارند. بیماری آسم به‌طور شایع می‌تواند باعث تغییراتی در پاسچر کمربند شانه‌ای به‌ویژه ستون‌فقرات گردنی و پشتی شود. استفاده از تمرینات اصلاحی و تنفسی برای پیشگیری و اصلاح این تغییرات می تواند گزینه مناسبی باشد. این مطالعه به بررسی اثر تمرینات ترکیبی اصلاحی و تنفسی در منزل بر زاویه کیفوز و ظرفیت‌های تنفسی کودکان آسمی پرداخته است.

مواد و روش‌ها

 این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی است و جامعه آماری شامل کودکان آسمی مبتلا به آسم خفیف ساکن شهر رشت بود. از بین آن‌ها به‌طور هدف‌مند 30 نفر با تشخیص پزشک براساس معیارهای ورود و خروج تحقیق، به‌صورت داوطلبانه و با اخذ رضایت‌نامه از والدین وارد مطالعه شدند. نمونه‌ها به‌طور تصادفی در گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ارزیابی کیفوز پشتی، ظرفیت‌های تنفسی و شاخص آنتروپومتریک قفسه سینه به ترتیب توسط خط‌کش منعطف، اسپیرومتر و کالیپر استخوان انجام شد. گروه آزمایش تمرینات ترکیبی اصلاحی و تنفسی را به مدت 8 هفته انجام دادند. آنالیزآماری با نسخه 24 نرم افزار SPSS و نرمالیتی داده‌ها با آزمون شاپیرو ویلک و کوواریانس انجام شد.

یافته‌ها

نتایج این پژوهش تفاوت معناداری را بین انحنای کیفوز سینه‌ای (0/004=P)، حجم بازدمی اجباری1 (0/001=P)، ظرفیت حیاتی اجباری/ حجم بازدمی اجباری1 (0/02=P) و شاخص‌های انتروپومتریک قفسه سینه (0/001=P) دو گروه کنترل و آزمایش نشان داد.

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج می‌توان پیشنهاد داد از تمرینات ترکیبی این تحقیق به‌عنوان مکمل حرکتی برای پیشگیری و کاهش وضعیت هایپرکایفوزی در افراد مبتلا به آسم استفاده شود و از مزایای بهبود عملکرد ریوی و ظرفیت‌های تنفسی با افزایش اتساع‌پذیری قفسه سینه تحت این تمرینات در افراد آسمی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
880 تا 893
لینک کوتاه:
magiran.com/p2432115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!