پیش بینی عوامل موثر بر میزان ابتلا به بیماری کووید 19 در بیماران بستری با روش مدل سازی آماری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

همه گیری کووید 19 اثر چشمگیری بر بهزیستی افراد و ملل مختلف در مسایل اجتماعی اقتصادی روانشناختی و بهداشت عمومی داشته است. با توجه به اهمیت پیش بینی پیک های شیوع و بروز بیماری کووید 19 مطالعه با هدف پیش بینی عوامل موثر بر میزان ابتلا در بیماران بستری با روش رگرسیون لجستیک چند متغیره در شهر خرم آباد انجام شده است.

مواد و روش ها

مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است، داده های مبتلایان کووید 19 در پیک اول شروع بیماری که شامل 4425 نفر مراجعین به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد در سال 1399 بودند و از این تعداد 2978 نفر تست کووید انجام داده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. چک لیست متغیرها به صورت یک ابزار محقق ساخته به بررسی متغیرهای موثر با مراجعه روزانه و مطالعه پرونده بیماران، اطلاعات موجود به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های توصیفی، رگرسیون لجستیک چند متغیره و روش ماشین بردار پشتیبان در نرم افزار R برای مدل بندی عوامل خطر مرتبط با تشخیص بیماری انجام شد.

یافته ها

بیشترین میزان ابتلا متعلق به گروه سنی 40-49 سال (19%) و کمترین میزان ابتلا مربوط به گروه سنی 10-19 سال (1%) بود. گروه سنی 60 تا 69 سال با 6 درصد جمعیت و 25 درصد مرگ و میر بود. مدل ایجاد شده نشان می دهد از جمله موثرترین علایم، سن، تب، کاهش سطح هوشیاری، سطح اکسیژن خون و سابقه ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

بحث و نتیجه گیری

با اطلاعات به دست آمده می توان با تشخیص متغیرهای موثر، افراد پرخطر را شناسایی کرد و در پیشگیری از بروز بیماری و شیوع بیشتر در گروه های پرخطر استفاده کرد که در کنترل پاندمی کووید 19 کمک شایانی می تواند داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2432884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!