مقایسه خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و میکروبی کود کمپوست زباله ی شهری با بیوکمپوست حاصل از ضایعات فضای سبز و میادین تره بار کلانشهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دهه های اخیر یکی از مهم ترین ارکان بهداشت و محیط زیست، مدیریت مواد زاید, ضایعات و پسماندها شناخته شده که شامل مجموعه ای از مقررات منسجم و هماهنگ در زمینه کنترل، تولید، ذخیره و یا جمع آوری،حمل و نقل، پردازش و دفع آن ها است یکی از روش های بسیار موثر در مدیریت و خنثی کردن آثار نامطلوب پسماندها، تبدیل آنها به کمپوست و بهره گیری بهینه از آنها به عنوان کود الی در کشاورزی است. تهیه کمپوست از زباله مخلوط شهری و ضایعات فضای سبز و ضایعات میادین تره بار با توجه به ترکیبات فیزیکی و شیمیایی آن، موضوع مهمی است که می بایست توجه خاصی به آن شود.

روش بررسی

در این مطالعه ی توصیفی - تحلیلی ، خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و میکروبی کود کمپوست تولیدی از زباله ی شهری با بیوکمپوست حاصل از ضایعات فضای سبز شهری و دور ریز میادین تره بار مقایسه می شود. کمپوست زباله ی شهری در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ، به روش ویندرو و بیوکمپوست حاصل از ضایعات فضای سبز ، در پارک جنگلی آزادشهر واقع در منطقه 18 شهرداری تهران به روش بیورآکتور با هوادهی فعال تولید می گردد.

نتیجه گیری

کیفیت کود کمپوست زباله ی شهری تولید شده در مجتمع پردازش و دفع آراد کوه سازمان مدیریت پسماند تهران و همچنین بیوکمپوست حاصل از ضایعات فضای سبز شهری و ضایعات میادین تره بار سطح کلانشهر تهران که در سایت پارک جنگلی آزادشهر واقع در منطقه 18 شهرداری تهران تولید می شود، در حد مطلوب بوده و در تمامی پارامترها مطابق با حدود استاندارد ملی کمپوست ایران به شماره 10716 می باشد اما به طور کلی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی بیوکمپوست به مراتب بهتر از کمپوست زباله ی شهری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4844 تا 4855
لینک کوتاه:
magiran.com/p2432948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!