فراوانی نسبی و ارتباط ریسک فاکتورهای موثر بر عود مننژیوم مغزی در بیماران بستری در بیمارستان های منتخب یزد: دوره 10 ساله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مننژیوم، تومور شایع مغزی در بزرگسالان است که بیش از نیمی از تومورهای خوش خیم سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهد. اما با وجود پاسخ مناسب به درمان احتمال عود مجدد در آن وجود دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط ریسک فاکتورهای مننژیوم راجعه و بررسی میزان عود مننژیوم در بیمارستان های منتخب یزد انجام گرفت.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و گذشته نگر بود که بر روی کلیه بیمارانی که طی 10 سال در بیمارستان های شهید رهنمون و مرتاض یزد با پاتولوژی مننژیوم تحت عمل جراحی قرارگرفته بودند، انجام شد. اطلاعات بیماران شامل سن، جنس، اندازه، گرید بیماری، بیماری های زمینه ای و تغییرات استخوانی از پرونده بیماران استخراج شد. پس از مشخص شدن وضعیت عود بیماری اطلاعات وارد نرم افزارversion 16  SPSS جهت انجام آزمون های آماری کای اسکوار، Anova و T-Test شد.

نتایج

بیشترین فراوانی مننژیوم در گروه سنی 50 تا 70 سال قرار داشته است. در این مطالعه از بین 300 بیمار مبتلا به مننژیوم که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، 50 نفر (16/7%) دچار عود بیماری شدند. میزان عود بیماری ارتباط معنی داری با سایز مننژیوم، انجام رادیوتراپی، دیابت و گرید بیماری دارد (0/05>P). میزان عود بیماری در این مطالعه با افزایش سن بیماران کاهش داشت به طوری که در دهه سنی 30، 40 و 50 به ترتیب 60%، 28/9% و 27/9% بوده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج، عوامل سن، گرید بیماری، سایز تومور، رادیوتراپی و دیابت پیشگویی کننده های مهمی در عود بیماری و مدیریت بیماران هستند. در ادامه با توجه دخیل بودن عوامل موثر بسیاری در بیماری، انجام مطالعات گسترده و گذشته نگر پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
4633 تا 4641
لینک کوتاه:
magiran.com/p2434033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!