جداسازی و شناسایی بیوشیمیایی و مولکولی لاکتوباسیلوس ها از لبنیات سنتی روستاهای استان فارس و بررسی پتانسیل پروبیوتیکی آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

لاکتوباسیلوس ها شناخته شده ترین سویه های دارای خواص پروبیوتیکی می باشند که اثر به سزایی در ارتقا سلامت دستگاه گوارش دارند. هدف از این مطالعه، جداسازی و بررسی خواص پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس های بومی موجود در لبنیات استان فارس می باشد. از نمونه های لبنیات، باسیل های گرم مثبت و کاتالاز منفی جداسازی و توسط روش های شیمیایی بررسی شدند. برای ارزیابی خواص پروبیوتیکی جدایه ها، میزان رشد آنها درpH  های مختلف اسیدی و قلیایی، غلظت های مختلف نمک صفراوی و نمک NaCl مورد سنجش قرار گرفت. فعالیت ضد میکروبی جدایه ها بر روی باکتری های پاتوژن با روش چاهک گذاری بررسی و همچنین تست حساسیت به آنتی بیوتیک های رایج با روش دیسک دیفیوژن انجام شد. سویه های بهینه، توسط توالی یابی ژن16S rRNA  از لحاظ مولکولی شناسایی شدند. از مجموع 36 سویه ی گرم مثبت و کاتالاز منفی 10 سویه از نظر بیوشیمیایی شبیه به لاکتوباسیلوس ها بودند که 5 سویه توانایی رشد در pH 3تا9 و غلظت های مختلف نمک صفراوی و نمک NaCl را داشتند. این باکتری ها دارای فعالیت ضد میکروبی علیه پاتوژن های متداول بوده و در برابر آنتی بیوتیک های کلیندامایسین، آمپی سیلین، اریترومایسین و تتراسایکلین مقاوم بودند. سویه ی M3 و Y4 دارای خواص پروبیوتیکی بهتری بودند. ارزیابی مولکولی نشان داد این دو سویه به ترتیب دارای شباهت 100 % و 99.98 % با سویه های لاکتوباسیلوس برویس و لاکتوباسیلوس کازیی هستند. در نتیجه مشخص شد که این دو سویه لاکتوباسیلوس با خواص پروبیوتیکی تایید شده در لبنیات سنتی استان فارس موجود هستند که می توان از آنها در صنایع غذایی لبنی و جهت ارتقا کیفیت غذای دام و طیور استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2435084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!