شناسایی ترکیبات شیمیایی اسانس پیاز و بررسی فعالیت ضدمیکروبی آن بر استافیلوکوکوس اورئوس، لیستریا اینوکوا، اشرشیا کلی، سالمونلا تیفی، سودوموناس ائروژینوزا و کاندیدا آلبیکنس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جهت کاهش زیان های اقتصادی و خطرات جانی ناشی از عوامل بیماری زای میکروبی، استفاده از مواد طبیعی به عنوان ترکیبات ضدمیکروبی روشی موثر برای کنترل حضور باکتری های بیماری زا به نظر می رسد. در این پژوهش، ابتدا ترکیبات شیمیایی اسانس پیاز با دستگاه کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی تعیین گردید. از روش های انتشار در آگار و چاهک آگار جهت بررسی قطر هاله عدم رشد، روش رقت سازی در چاهک (میکروبراث دایلوشن) جهت اندازگیری حداقل غلظت مهارکننده رشد و همچنین از روش پورپلیت برای حداقل غلظت کشندگی استفاده شد. در مجموع 20 ماده فرار شیمیایی (تقریبا 100 درصد ترکیبات اسانس پیاز) شناسایی شد. ترکیبات Trisulfide dipropyl، Disulfide dipropyl،n-Decane  و Furfuryl methyl sulfide به ترتیب با 67/20، 18/16، 51/13 و 23/10 درصد اجزای اصلی تشکیل دهنده اسانس پیاز بودند. نتایج آزمون چاهک آگار نشان داد که اسانس پیاز بیشترین و کم ترین تاثیر را به ترتیب بر باکتری گرم مثبت استافیلوکوکوس اوریوس با قطر 15 میلی متر و باکتری گرم منفی سودوموناس ایروژینوزا با قطر 10 میلی متر داشت. نتایج آزمون حداقل غلظت مهارکنندگی از رشد اسانس پیاز برای استافیلوکوکوس اوریوس، لیستریا اینوکوا، اشرشیا کلی، سالمونلا تیفی، سودوموناس ایروژینوزا و کاندیدا آلبیکنس به ترتیب 512، 512، 512، 512، 512 و 1024 میلی گرم بر میلی لیتر بود. به طور کلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اثر ضدمیکروبی اسانس پیاز تا حدودی بسته به نوع میکروارگانیسم می تواند متفاوت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
225 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2435098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!