دزیمتری، کنترل و پرتودهی نخاع گردنی موش صحرایی

چکیده:
سابقه و هدف
در رادیوبیولوژی مهمترین عامل فیزیکی تعیین دقیق دز جذبی است. هدف از این پروژه ایجاد چینش مناسب جهت پرتودهی نخاع گردنی موش صحرایی (رت) و دزیمتری آن می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه از پروتکل AAPM TG61 برای اندازه گیری دزجذبی پرتوایکس و به منظور تضمین و اصلاح دزجذبی از فانتوم استفاده شد. اتاقک یونیزان در این اندازه گیری از نوع فارمر و ماشین مولد پرتو از نوع تیوپ اشعه X پرتودرمانی با اختلاف پتانسیل KVp 200 ساخت شرکت زیمنس بود. اندازه گیری دزجذبی در نقطه خروج پرتو از تیوپ اشعه X در هوا و در فانتوم در نقطه ای مشابه محل استقرار نخاع انجام شد. پس از ساخت و انتخاب مناسبترین مقیدساز از طریق سعی و خطا و تصحیح و تایید میدان پرتودهی با استفاده از تصاویر سیمیلاتور و پورتال، پرتودهی نخاع صورت گرفت.
یافته ها
متوسط آهنگ دز جذبی در فانتوم رت پس از اعمال ضرایب تصحیح، 146.54 cGy/min است. مقدار دز در این نقطه از طریق محاسبه معادل 95.145 cGy/min بدست آمد. مقایسه مقادیر دزجذبی از دو روش محاسبه (SD=0.109) و اندازه گیری مستقیم در فانتوم (SD=0.105) اختلاف اندک (-%0.50) را نشان میدهد (p<0.001). مقدار دز جذبی بدست آمده در محدوده مجاز خطای تعیین شده توسط ICRU یعنی %5.3 ± قرار دارد.
نتیجه گیری
این نتیجه نشاندهنده آنستکه با استفاده از پروتکل AAPM TG61 امکان دست یابی به خطاهای اندک در پرتودهی میدانهای کوچک وجود دارد. بکارگیری مناسب از فاکتورهای تصحیح و پروتکلهای جدید امکان پرتودهی را در سیستمهای بیولوژیک با حداکثر صحت و حداقل خطا فراهم می آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p243650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!