ارزیابی و مقایسه اندکس ها و شمارش پلاکتی بیماران ایسکمیک قلبی با افراد سالم

چکیده:
سابقه و هدف
آترواسکلروز و عوارض آن علت اصلی در بیماری های ایسکمیک قلبی می باشد. پلاکت ها نقشی اساسی در شروع آترواسکلروز و تشکیل لخته های کرونری بازی می کند. نشان داده شده است که پلاکت های بزرگ از نظر هموستاتیک فعال تر می باشند. ارزیابی اندکس های حجمی پلاکتی می تواند در پیشگویی و افتراق حقایق کرونری حایز اهمیت باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه 100 بیمار با درد قفسه سینه، بر اساس علایم بالینی و معیارهای تشخیصی استاندارد در سه گروه مجزا دسته بندی شدند. این گروه شامل 25 بیمار با آنژین ناپایدار، 25 بیمار با آنژین مزمن پایدار و 50 بیمار با درد قفسه سینه بدون منشا قلبی به عنوان افراد نرمال بودند. اندکس ها و شمارش پلاکتی در عرض 1 تا 3 ساعت بعد از نمونه گیری خون وریدی در محلول K3EDTA توسط دستگاه شمارش گر Sysmex KX21 تعیین شد. اطلاعات با آزمون ANOVA و Tukey و ارتباط مقادیر با ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری کمتر از 0.05 بررسی گردید.
یافته ها
بیماران آنژین ناپایدار مقادیر MPV(mean platelet volum) (10.7± 0.23fl) و PDW (platelet Distribution width) و PLCR (platelet-Lerge cell Ratio) بالاتر و شمارش پلاکتی کمتری نسبت به بیماران آنژین مزمن پایدار و افراد سالم داشتند (p<0.05). در بیماران آنژین مزمن پایدار MPV (10.1± 0.2fl) بالاتر از افراد سالم (9.5± 0.1fl) بود ولی شمارش پلاکتی و سایر اندکس ها تفاوت آماری قابل ملاحظه نسبت به افراد سالم نداشت. هیچگونه تفاوت سنی و جنسی در مقادیر MPV در افراد مورد مطالعه وجود نداشت.
نتیجه گیری
اندکس های حجمی پلاکتی در آنژین ناپایدار احتمالا به علت یک فرآیند فعالیت پلاکتی و افزایش حجمی جبرانی، افزایش می یابند. کاهش شمارش پلاکتی در این وضعیت ناشی از مصرف پلاکتها می باشد. این تغییرات در حجم و شمارش پلاکتها می توانند بیماران آنژین ناپایدار را از بیماران آنژین مزمن پایدار و افراد سالم افتراق دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p243659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!