شناسایی ژن های مقاوم به کارباپنم در باکتری اشرشیا کلی جدا شده از سوسری آلمانی با استفاده از روش دات بلات در بیمارستان های همدان، ایران - 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  امروزه یکی از مشکلات سیستم های بهداشتی وجود سوسری ها در بیمارستان ها به عنوان حشراتی است که آزادانه در داخل و خارج از بیمارستان حرکت می کنند و به باکتری های بیماری زا آلوده می شوند. هدف از این مطالعه شناسایی ژن های مقاومت به کارباپنم در باکتری اشرشیا کلی جدا شده از سوسری آلمانی(Blatella germanica) به روش دات بلات در بیمارستان های همدان در غرب ایران بود.

مواد و روش کار

  تعداد 109 سوسری آلمانی از فروردین تا شهریور 1397 از بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های مختلف استان همدان که در غرب ایران واقع است، جمع آوری شد. شناسایی سوسری های آلمانی به کمک کلید های تشخیص قابل اعتماد توسط کارشناس حشره شناسی، انسکتاریوم دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران انجام شد. تست حساسیت ضد میکروبی توسط روش دیسک دیفیوژن انجام شد. از روش دات بلات برای شناسایی ژن های مقاومت در اشریشیا کلی جدا شده از سوسری آلمانی استفاده شد.

یافته ها

  از 109 نمونه سوسری آلمانی جمع آوری شده از بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های مختلف شهر همدان، 31 نمونه (28/44 درصد) از نظر اشریشیا کلی مثبت بودند. بیشترین فراوانی مقاومت آنتی بیوتیکی در برابر آمپی سیلین (100%) و کمترین مقاومت به ایمی پنم در دو جدایه (6/45%) مشاهده شد. فراوانی ژن ها در جدایه های اشریشیا کلی در سوسری آلمانی به شرح زیر بود: ژن blaNDM (چهار ایزوله، 3/66 درصد)،bla OXA-48(یک ایزوله: 0/92%) و سایر ژن های مورد مطالعه در هیچ یک از سویه ها مشاهده نشد.

نتیجه گیری

سوسری ها عامل مهمی برای انتقال انتروباکترال ها و همچنین سویه های مقاوم به چند دارو (MDR) هستند. بنابراین، اقدامات پیشگیرانه و کنترل موثر برای کاهش بیماری های منتقله از طریق ناقل مورد نیاز است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
357 تا 362
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!