واکاوی سلسله مراتب هنجاری در حقوق بین الملل محیط زیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حقوق بین الملل، اگرچه عمدتا از هنجارهای همسان تشکیل شده است، اما حاوی برخی عناصر سلسله مراتبی نیز می باشد. در راس این سلسله مراتب، قواعد آمره قرار دارند که از جایگاه برتری نسبت به سایر قواعد حقوق بین الملل برخوردار می باشند. از سوی دیگر، قواعد عرفی حقوق بین الملل نیز دارای جایگاه خاصی در میان هنجارهای حقوقی می باشند، چراکه که قواعد عرفی حقوق بین الملل عموما برای تمامی دولت ها الزام آور بوده و دارای اثر erga omnes  می باشند و به تبع حاکمیت دولت ها را محدود می سازند. بر این اساس جامعه بین المللی در حال گذار از جامعه ای دولت محور به سوی جامعه ای انسان محور است که در آن عنصر اراده دولت ها به عنوان عامل شکل گیری قواعد حقوق بین الملل تعدیل شده و اصول اخلاقی و ارزش های بین المللی از جمله حفاظت از محیط زیست جهانی، نقش پررنگ تری در توسعه تدریجی حقوق بین الملل ایفا می کنند.

روش بررسی

این پژوهش مبتنی بر روش استقرایی حقوقی به نحو تحلیلی-توصیفی می باشد و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است.

یافته ها

 تحقیق پیش رو، به دنبال توسعه دادن نظریه سلسله مراتبی هنجاری به قلمرو حقوق بین الملل محیط زیست است تا بتواند راهکاری برای رفع کاستی های نظام حقوق بین الملل محیط زیست ارایه نماید. یافته های این پژوهش نشان می دهد سلسله مراتب هنجاری در حقوق بین الملل محیط زیست، از طریق ارزش های اساسی جامعه بین المللی که در قالب قواعد عرفی و قواعد آمره حقوق بین الملل ظاهر می شود چارچوبی برای حفاظت از محیط زیست ارایه داده و در رفع تعارضات هنجاری در رسیدگی های قضایی بین المللی نقش مهمی ایفا می کند.

نتیجه گیری

 برآیند مقاله حاضر آن است که برخی اصول حقوق بین الملل محیط زیست همچون اصل عدم ورود خسارت که متضمن مراقبت بایسته است، به عنوان یک قاعده عرفی در عرصه حقوق بین الملل محیط زیست مورد شناسایی قرار گرفته اند. لیکن از سوی دیگر، به نظر می رسد علیرغم اینکه برخی از هنجارهای زیست محیطی از ظرفیت تبدیل شدن به قاعده آمره برخوردار می باشند، تاکنون نتوانسته اند به جایگاه آمره دست یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!