ارتباط دریافت های غذایی و شاخص های تن سنجی با ابتلاء به اندومترویز: مطالعه مورد- شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 اندومتریوز، یک بیماری چندعلتی است. مطالعات محدودی در مورد رابطه عوامل تغذیه ای با اندومتریوز انجام شده است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط دریافت های غذایی و شاخص های تن سنجی با ابتلاء به اندومتریوز انجام شد.

روش کار

این مطالعه مورد- شاهدی در سال 1400-1399 بر روی 317 نفر از زنان 49-18 ساله شهر تهران انجام شد. تشخیص ابتلاء به اندومتریوز با روش لاپاراسکوپی انجام و بر این اساس افراد به دو گروه مورد (107=n) و شاهد (210=n) تقسیم شدند. با پرسشنامه بسامد خوراک نیمه کمی روا و پایا، شامل 168 ماده غذایی، دریافت غذایی افراد تعیین و با نرم افزار تغذیه ای N4 آنالیز شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون رگرسیون لوجستیک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

احتمال اندومتریوز برای افراد در بالاترین سهک شاخص توده بدنی به طور معنی داری کمتر از افراد در سهک اول بود (001/0>p، 92/0-20/0:CI، 5/0=OR). در مدل تعدیل شده، احتمال اندومتریوز برای افراد در بالاترین سهک دریافت سبزی ها، میوه ها، ماهی، حبوبات، مغزدانه های روغنی و روغن های مایع به طور معنی داری کمتر از گروه دریافت کننده در سهک اول بود (05 / 0>p). در مقابل احتمال اندومتریوز برای افراد در بالاترین سهک دریافت لبنیات، گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده، امعاء و احشاء، و روغن ها و چربی های جامد به طور معنی داری بیشتر از گروه دریافت کننده در سهک اول بود (05/0>p).

نتیجه گیری

ارتباط معکوس و معنی داری بین دریافت سبزی ها، میوه ها، ماهی، حبوبات، مغزدانه های روغنی و روغن های مایع با اندومترویز مشاهده شد. دریافت لبنیات، گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده، امعاء و احشاء و روغن ها و چربی های جامد با اندومتریوز رابطه مستقیم و معنی داری داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!