تحلیل فضایی مولفه های تاب آوری کالبدی شهر ایلام در برابر زلزله با رویکرد آینده پژوهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

امروزه بحث تاب‌آوری جزء مهم‌ترین مباحث مطالعاتی دنیا به شمار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل فضایی مولفه‌‌های تاب‌آوری کالبدی شهر ایلام در برابر زلزله با رویکرد آینده‌پژوهی انجام شد.

روش‌شناسی

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش به صورت توصیفی-تحلیلی است که در سال‌های 1400-1399 و در شهر ایلام انجام شد. تعداد 44 متخصص در حوزه تاب‌آوری و آینده‌پژوهی با روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت هدفمند انتخاب شدند و در مطالعه شرکت کردند. برای تحلیل فضایی مولفه‌‌های تاب‌آوری کالبدی، پنج شاخص اسکلت ابنیه، جنس مصالح، تعداد طبقات، دانه‌بندی و قدمت ابنیه با استفاده از نرم‌افزار‌های Geoda 1.20.0.8 و ArcGIS 10.4.1 تحلیل و در ادامه با بهره‌گیری از تکنیک دلفی و کاربست تکنیک تحلیل اثرات متقاطع در نرم‌افزار MICMAC 6.1.2، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با رویکرد آینده‌پژوهی صورت گرفت.

یافته‌ها

بررسی‌ها در بخش تحلیل فضایی مولفه‌‌های تاب‌آوری کالبدی شهر ایلام نشان داد که 3975646متر مربع یعنی 28/68% از کل مساحت در بازه تاب‌آوری نسبتا غیرتاب‌آور تا کاملا غیرتاب‌آور قرار داشتند و 321789متر مربع یعنی 53/5% از کل مساحت در بازه تاب‌آوری متوسط قرار داشت. عوامل کلیدی تبیین‌کننده مولفه‌‌های افزایش تاب‌آوری کالبدی شهر ایلام در آینده با توجه به وضع موجود و میزان تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر یکدیگر و بر روند آینده تاب‌آوری کالبدی شهر ایلام در برابر زلزله شامل پیشران‌های زمین بستر، فضا باز و نفوذ پذیری، تراکم جمعیت، مقاومت و استحکام سازه، تراکم مسکونی، دسترسی و کاربری اراضی بودند.

نتیجه‌گیری

نتایج تحلیل فضایی نشان می‌دهد که تاب‌آوری شهر ایلام در وضعیت نسبتا نامناسبی قرار دارد، در واقع 68% بافت مسکونی شهر ایلام در بازه نسبتا غیرتاب‌آور تا کاملا غیرتاب‌آور قرار دارد همچنین ساختار فضایی محرک‌‌های مستقیم نقشه راه تاب‌آوری کالبدی با نرخ 100% گویای این بود که از بین 8 متغیر اولیه تاثیرگذار، 3 عامل در تاب‌آوری کالبدی ایلام در مقابله با زلزله اثر کلیدی دارند. این متغیرها عبارت‌اند از: زمین بستر، فضای باز و نفوذپذیری. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روابط عوامل کلیدی، از تاثیرگذاری و تاثیرپذیری زیادی برخوردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!