تاثیر یک دوره تمرین ورزشی ترکیبی بر شاخص های آمادگی جسمانی، عملکرد شناختی و کنترل گلایسمیک در زنان مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت نوع 2 ،یکی از رایجترین اختلالات غدد درونریز است که از جمله عوارض آن میتوان به میتوان به عدم کنترل قند خون، مشکلات متعدد قلبی- عروقی و کاهش عملکرد شناختی اشاره نمود. مطالعهی حاضر باهدف بررسی تاثیر یک دوره تمرین ورزشی ترکیبی بر شاخصهای آمادگی جسمانی، عملکرد شناختی و کنترل گلایسمیک در زنان مبتلابه دیابت نوع 2 انجام شد.

روش ها

در این پژوهش تعداد 21 شرکتکنندهی زن مبتلابه دیابت نوع 2 با میانگین سنی 07/5± 52/57 سال و شاخص تودهی بدنی 5/4±41/30 کیلوگرم بر مترمربع انتخاب گردید و به صورت تصادفی در دو گروه تمرین12 و کنترل 9 تقسیم شدند. برنامهی تمرین ترکیبی شامل تمرینات هوازی، مقاومتی و تعادلی بوده که به مدت 12 هفته (3 جلسه در هفته) انجام شد. قبل و بعد از دورهی تمرینی، برای اندازهگیری شاخصهای HbA1c و گلوکز سرمی از همهی آزمودنیها در حالت ناشتایی خونگیری به عمل آمد. همچنین، شاخصهای VO2max ،تعادل ایستا و پویا و قدرت عضلانی بالاتنه و پایینتنه اندازهگیری شد. عملکرد شناختی نیز با استفاده از آزمونهای فراخنای ارقام رو به جلو و نماد و ارقام ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از روش آماری آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر در سطح معنیداری p<0/05 تحلیل شدند.

نتایج

سطوح گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنیداری نشان داد. شاخصهای آمادگی جسمانی بهجز تعادل ایستا در گروه تجربی در مقایسه با کنترل، بهبود معنیدار یافت. عملکرد شناختی بین دو گروه، تغییر معنیداری نشان نداد.

نتیجه گیری

تمرینات ترکیبی می تواند سبب بهبود شاخصهای آمادگی جسمانی و کنترل گلایسمیک در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 شود. این تمرینات تاثیری بر عملکرد شناختی ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2439515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!