بررسی وقوع عوامل ویروسی لکه حلقوی گوجه فرنگی (ToRSV) و لکه حلقوی نکروتیک درختان میوه هسته دار (PNRSV) در برخی گلستان های استان های تهران، البرز، مازندران و مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در طی فصول زراعی سال های 95-1394 به منظور تعیین پراکنش PNRSV و ToRSV در گل رز و علف های هرز پیچک و شیرتیغی مجاور آن ها در استان های تهران، البرز، مازندران و مرکزی از 600 نمونه برگ رز و 50 نمونه برگ علف هرز بدون علایم و با علایم به صورت کاملا تصادفی نمونه برداری شد. توسط آزمون الایزای مستقیم DAS-ELISA نمونه ها ارزیابی شدند. نتایج نشان داد گل رز در استان های تهران، البرز، مازندران و مرکزی به ترتیب 24/39%، 7/30%، 8/44% و 1/38% به PNRSV و 38%، 6/25%، 3/32% و 3/28% به ToRSV و علف های هرز پیچک و شیرتیغی به ترتیب 26% و 18% به PNRSV و ToRSV آلوده بودند. نمونه های آلوده با استفاده از بافر فسفات پتاسیم (1/7 pH=) حاوی ماده ضد اکسیداتیو بر روی گیاهان علفی در گلخانه مایه زنی شدند. برای تایید آلودگی ویروسی نمونه ها، از آزمون RT-PCR و پرایمر های اختصاصی جهت تکثیر قطعات اختصاصی از طول ژنوم PNRSV و ToRSV در نمونه های رز و گیاه محک استفاده شد. نمونه هایی که در آزمون های سرولوژیک آلوده به ویروس تشخیص داده شده بودند، با هر دو جفت آغازگر مورد استفاده واکنش دادند و قطعات ژنتیکی مورد انتظار با اندازه های 210 جفت باز مربوط به پروتیین پوششی PNRSV و 500 جفت باز مربوط به پلیمرازToRSV  برای نمونه های آلوده تکثیر شدند. در این بررسی برای اولین بار حضور عوامل ویروس PNRSV و ToRSV در گیاه رز و علف های هرز مورد ارزیابی قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!