اثر توانبخشی روانی-حرکتی دوساهو بر عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی اسپاستیک: یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

روش های مختلفی برای مدیریت و درمان مشکلات حرکتی کودکان فلج مغزی وجود دارد که اثربخشی آن ها را می توان در تون عضلانی، مهارت های حرکتی درشت، و حرکات ارادی سنجید. از میان این روش های مداخلاتی، رویکرد درمانی دوساهو با هدف تاثیر بر عملکرد حرکتی کودکان فلج مغزی طراحی شد. این مطالعه برآن است تا تاثیر این رویکرد را به صورت اختصاصی بر عملکرد حرکتی درشت کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بسنجد.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور، 24 کودک با اختلال فلج مغزی اسپاستیک (سن 4 تا 14 سال) به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (12=n) و شاهد (12=n) تخصیص داده شدند. گروه آزمون ترکیب درمان آرام سازی روانی-حرکتی دوساهو همراه با مداخلات معمول کاردرمانی و گروه شاهد فقط مداخلات معمول کاردرمانی را دریافت نمودند. روش دوساهو در 16 جلسه و هفته ای دو بار به مدت 45 دقیقه انجام شد. ابزارهای ارزیابی برای عملکرد حرکتی درشت، مقیاس عملکرد حرکتی درشت نسخه 66 و برای سنجش اسپاستی سیتی عضلانی، مقیاس ارزیابی تون عضلانی اشورث بود.

یافته ها

بر اساس ارزیابی های قبل از مداخلات مشخص شد که کودکان گروه آزمون و شاهد در هیچ یک از متغیرها تفاوت عملکرد نداشتند (05/0<P) اما پس از ارایه ی مداخلات میزان تغییرات در گروه آزمون به صورت معنی دار بیش تر از گروه شاهد بود (در کنترل عملکرد حرکتی 001/0=P و در سنجش تون عضلانی 001/0=P).  

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان داد که استفاده از روش دوساهو می تواند در ارتقاء عملکرد حرکتی درشت و تعدیل تون عضلانی کودکان فلج مغزی اسپاستیک 4-12 سال موثر باشد. بنابراین استفاده از روش دوساهو می تواند به عنوان یک پروتکل درمانی برای بهبود عملکرد حرکتی و ارتقا توانایی جسمانی این گروه از کودکان فلج مغزی مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p2443520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!