مطالعه موردی نرخ جرم تحت تاثیر پروتکل های بهداشتی کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوع کووید-‌19 از سال‌2020 جهان را‌ به‌شدت متاثر کرده و شواهد اولیه نشان می دهد که یکی از ‌این تاثیرات کاهش یا افزایش نرخ جرم است.به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این تغییر، دستور ماندن در خانه توسط‌دولت‌ها ‌بود که زندگی و ‌فعالیت‌های روزمره ‌را‌ تحت تاثیر خود قرار داد. از‌ آنجا‌که صدور و ‌انجام ‌این دستورات در زمان‌ها و ‌به ‌روش‌های مختلف بر شیوه و‌سبک زندگی مردم‌تاثیرگذاشته ،یک آزمایشگاه طبیعی به‌وجود آمد تا امکان آزمون برخی نظریه‌های جرم‌شناختی مرتبط برای تبیین تغییر نرخ ‌جرایم ارتکابی‌ فراهم‌شود.

روش

در نوشتار حاضر تاثیر اجرای پروتکل بهداشتی، به ویژه فاصله گذاری اجتماعی بر نرخ‌ ‌ جرایم کودک‌آزاری، سرقت تعزیری، کیف‌زنی ‌و ‌جیب‌بری، منازعه و‌کلاهبرداری شبکه ای (رایانه ای)در استان‌های تهران، مازندران، خراسان رضوی، فارس،آذربایجان شرقی،کردستان، ‌سیستان و ‌بلوچستان با بررسی تعدادی از نظریات جرم شناختی مورد مطالعه قرار گرفته است. داده های جرایم فوق مربوط‌به ‌دو ‌دوره قبل و ‌بعد از ‌شیوع کووید19 است که از طریق مرکز‌ آمار و ‌فناوری اطلاعات قوه قضاییه به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش سری‌های زمانی منقطع استفاده شده‌است.

یافته ها

بر اساس یافته های پژوهش درصد کاهش یا‌ افزایش جرایم ‌موردمطالعه طی دو‌ دوره قبل و ‌بعد از ‌شیوع بیماری کووید‌ 19نشان می‌دهد که میانگین درخصوص ‌سه جرم‌ کودک‌آزاری (75/8-)، منازعه (29/8-)، کیف‌زنی و‌ جیب‌بری (01/26-)،‌ روندکاهشی را ‌نشان می‌دهد. یعنی جرایم‌مذکور در دوران پس‌از‌ شیوع بیماری براساس‌میانگین بدست آمده در کل استان‌های بررسی شده،‌کاهش‌یافته‌است. با ‌این وجود،هنگام‌بررسی استان‌ها‌ به‌تفکیک معلوم‌می‌گردد برخی استان‌ها‌ همانندکردستان (درخصوص‌جرایم‌کودک‌آزاری و‌کیف‌زنی‌و‌جیب‌بری)،مازندران (در مورد جرایم‌منازعه و ‌کیف‌زنی ‌و‌ جیب‌بری) و‌در نهایت استان‌های آذربایجان شرقی و‌فارس (درخصوص‌جرم‌منازعه) در دوران پس‌از‌شیوع روند افزایشی داشته‌اند. درمقابل، میانگین حاصله برای کل استان‌های موردبررسی،درخصوص‌دو‌جرم ‌ سرقت تعزیری (34/3) و‌ کلاهبرداری شبکه‌ای (03/16)، در دوران پس‌از‌شیوع کووید‌19افزایش یافته است.البته درخصوص ‌همین دو‌جرم،وقتی به‌تفکیک استان‌ها ‌دقت شود،مشاهده می‌گردد که میزان این دو‌جرم‌ در استان‌های خراسان رضوی،سیستان و‌ بلوچستان و ‌مازندران در دوران پس‌از‌شیوع ‌کاهش‌یافته‌است.

نتایج

در نهایت، این نتیجه حاصل می گردد که شیوع کووید19 و فاصله گذاری اجتماعی الگوی فعالیت های روزمره را تغییر داده و ساختارهای فرصتی ایجاد شده در اثر این تغییرات باعث تغییر در نرخ جرایم کودک‌آزاری،کیف‌زنی و ‌جیب‌بری و ‌منازعه،برخلاف جرایم‌کلاهبرداری‌شبکه‌ای و ‌سرقت تعزیری، طی ‌دو ‌دوره قبل و ‌بعد از ‌شیوع ‌کووید‌19شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!