مخاطرات، محدودیتها و تمهیدات افزون در مقابله با باج افزارها در زیرساختهای فناوری اطلاعات حوزه سلامت

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حتی قبل از پاندمی کووید 19 یکی از اهداف پرمنفعت برای مهاجمین پشت حملات باجافزاری، دستاندازی به استمرار خدمات در حوزه فناوری اطلاعات سلامت بود. در این پژوهش برای اولین بار ضمن معرفی، با تکیه بر آمار و مدلسازی نشان داده میشود که پیشگیری و مقابله با این حملات در زیرساختهای فناوری اطلاعات حوزه سلامت، دارای اهمیت مضاعف در قیاس با سایر حوزه ها بوده، تاثیر منفی متقابل داشته و در این حوزه نیاز به تمهیدات و اقداماتی متفاوت وجود دارد.

روش کار

ابتدا با اتکا بر مرور آمارهای حاصل از ارایه خدمات امدادی در حوزه مقابله با حملات باجافزاری در سطح کشور، پارامترهای اقتصادی حاصل بر مدلهای موجود در فضای مساله نگاشت میشود. پس از آن با اعمال داده های حاصل از ارایه خدمات امدادی در حوزه مقابله با حملات باجافزاری در فضای بومی فناوری اطلاعات سلامت، در مدل ایجاد شده، تخمینی از برهمکنش مخاطرات ارایه میگردد.

یافته ها

تحلیل اقتصادی-آماری نتایج کمی حاصل از مدلسازی، تخمین و تحلیل روشمند آماری-اقتصادی داده ها گواه بر آن است که مخاطرات ناشی از باج افزارها در زیرساختهای حوزه سلامت میتواند تفاوتهایی بنیادین و تاثیری متقابل با آنچه در سایر حوزه های کاربرد فناوری اطلاعات وجود دارد، داشته باشند.

نتیجه گیری

با استدلالها و نتایج عرضه شده در این پژوهش میتوان نیاز به تمهیدات و تدابیر متفاوت در زمینه فناوری اطلاعات حوزه بهداشت و درمان را به اثبات رساند و لزوم سرمایه گذاری و اولویت بندی جدید برای تمهیدات و اقدامات حفاظتی در این عرصه را نمایان نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2445501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!