بررسی تاثیر مشاوره پرستاری بر اضطراب و رضایت مندی بیماران کاندید عمل جراحی هیسترکتومی شکمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اضطراب به عنوان یکی از شایع ترین پاسخ روان شناختی بیماران بستری شناخته شده است. یکی از تکنیک‎های پیشنهادی، مشاوره پرستاری و ارایه اطلاعاتی ضروری درباره پروسیجر به بیمار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مشاوره پرستاری قبل از عمل بر  اضطراب و رضایت مندی بیماران کاندید عمل جراحی هیسترکتومی شکمی انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 بیمار  کاندید عمل جراحی هیسترکتومی شکمی انجام شد.گروه مداخله علاوه بر دریافت مراقبت های معمول بیمارستان در گروه کنترل ،برنامه اختصاصی مشاوره پرستاری قبل عمل که توسط پرستار بی هوشی طرح ریزی شده بود را دریافت کردند. ابزار جمع آوری داده ها: فرم اطلاعات دموگرافیک و بالینی و مقیاس دیداری اضطراب و  پرسشنامه رضایتمندی از عمل جراحی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با SPSS  ویرایش 16 انجام شد.

یافته ها

بر اساس نتایج، میانگین نمره اضطراب بدو ورود به اتاق عمل در گروه آزمون (1/36±3/27) و گروه کنترل (1/86±4/37) بود. میانگین نمره اضطراب قبل از القاء بی هوشی در گروه آزمون (1/53±2/7) و گروه کنترل (0/97±3/57) بود که در هر گروه تفاوت معنی داری را نشان داد(P=0/01).همچنین ، میانگین نمره رضایت بین گروه آزمون (0/61±2/97) و گروه کنترل (0/53±2/17) تفاوت معنی داری را نشان دادP=0/0001)).

نتیجه گیری

با توجه به اینکه مشاوره پرستاری قبل از عمل بر کاهش میزان اضطراب و افزایش رضایتمندی بیماران کاندید عمل جراحی  هیسترکتومی شکمی  موثر بود. پیشنهاد می‎شود که انجام مشاوره های قبل از عمل در برنامه مراقبتی کلیه بیماران تحت عمل جراحی و سایر پروسیجرهای تهاجمی صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2445887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!