ارزیابی و اولویت بندی ریسک های ایمنی و بهداشت حرفه ای بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه توجه به فرصت ها و تهدیدهای موجود در عرصه خدمات بهداشت و درمان به خصوص در بیمارستان ها شناسایی و ارزیابی ریسک های موجود، بسیار حایز اهمیت می باشد. مدیریت ریسک در بیمارستان برنامه ای برای کاهش وقوع و شیوع حوادث قابل پیشگیری است و در محیط بیمارستان به لحاظ اقتصادی، انسانی و اخلاقی از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش باهدف ارزیابی و اولویت بندی ریسک های ایمنی و بهداشت حرفه ای پرسنل بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1398 انجام شد.

روش بررسی

پژوهش حاضر توصیفی- مقطعی می باشد. در این تحقیق در قدم اول ریسک های اصلی در بخش های بالینی، آزمایشگاه، تاسیسات، رادیولوژی و اداری شناسایی شده و بر اساس منطقFMEA برای هر ریسک سه شاخص شدت، احتمال، آسیب پذیری مشخص گردید.سپس معیارهای اولویت بندی تعیین گردیده و با استفاده از ANP نسبت به اولویت بندی ریسک ها اقدام گردید.

یافته ها

با توجه به نظر خبرگان بیماری عفونی با ریسک 86/0 در بخش بالینی، استنشاق بخار مواد شیمیایی با ریسک 17/1 در آزمایشگاه، اشعه دستگاه با ریسک 64/0 در تصویربرداری، بیماری عفونی با ریسک 33/0 و 3/1 به ترتبت اولویت اول در بخش اداری و تاسیسات بودند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که مدیریت بیمارستان باید در خصوص کنترل بیماری های عفونی برنامه های مدیریتی خاص را با رویکرد سلامت پرسنل پیش بگیرد و اقدامات کنترلی در رابطه با ریسک های در اولویت تنظیم شود. تفاوت اعداد ریسک به دست آمده بیانگر اولویت های مختلف  اجرای برنامه های مدیریت ریسک در هر یک از بخش های بیمارستان شهید صدوقی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!