بررسی تاثیرات عصاره هیدرواتانولی مغناطیسی سیاهدانه (Nigella sativa) و نانوذرات اکسید منیزیم (MgO) بر بیان ژن کاتالاز (CAT) در کبد رت های نر دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دیابت اختلال متابولیکی با تغییرات شیمیایی، فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی کبد است. به دلیل عوارض جانبی انسولین، مصرف داروهای گیاهی همچون سیاهدانه با ترکیبات فلاونوییدی و خواص آنتی اکسیدانی، مورد توجه است. در این تحقیق تاثیر عصاره هیدرواتانولی مغناطیسی سیاهدانه و نانوذره MgO به صورت جداگانه و تواما بر میزان بیان ژن  CAT در بافت کبد رت های نر دیابتی بررسی شد.  

روش بررسی

40 راس رت نر نژاد ویستار پس از القای دیابت با تزریق استرپتوزوتومایسین (STZ) با دوز mg/kg 60، با عصاره هیدرواتانولی مغناطیسی سیاهدانه دوز mg/kg 250، نانوذره MgO دوز  mg/kg10، عصاره توام هیدرواتانولی مغناطیسی سیاهدانه دوز mg/kg 125 و نانوذره MgO دوز mg/kg 5، عصاره بارگذاری شده با نانوذره MgO، به مدت 28 روز و به صورت یک روز در میان، تیمار شدند و میزان بیان ژن CAT کبد بررسی شد. 

یافته ها

عصاره بارگذاری شده با نانوذره MgO تا حدودی توانست بیان ژن CAT را در افراد دیابتی به میزان بیان ژن در افراد دیابتی تحت تیمار با متفورمین افزایش دهد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد تیموکینون (TQ) در سیاهدانه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی سبب افزایش بیان ژن CAT شده و با تاثیر محافظتی که بر سلول های بتا پانکراس داشته بر استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت غلبه می کند. بارگذاری کردن نانوذره احتمالا باعث جذب بهتر ترکیبات آنتی اکسیدانی سیاهدانه در سلول شده و نانوذره MgO به صورت نانووکتور توانسته دسترسی سلول به ترکیبات سیاهدانه را آسان تر کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!