تبیین نقش فناوری در برندسازی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی ایران (مطالعه کیفی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی ایران برای حفظ پویایی خود نیازمند تغییرات و استفاده از رویکردهای نوین برای بقاء و توسعه خود هستند. یکی از رویکردهای جاری استفاده از ایجاد برند و برندسازی می باشد، از این رو، این پژوهش قصد دارد به معرفی ابزارها و فناوری هایی در ارایه خدمات بپردازد که نقش مهمی در برندسازی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی ایران ایفا می کند.

روش ها

رویکرد این پژوهش کیفی و با روش مصاحبه با تعداد چهارده نفر از مدیران و روسای کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی ایران در سال 1398 انجام شد که با روش هدفمند انتخاب شدند. تحلیل محتوای مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MaxQDA نسخه 2018 صورت گرفت.

نتایج

براساس نتایج این پژوهش، 2 مفهوم اصلی [کاربست فناوری و خدمات مبتنی بر فناوری]، 5 مولفه [فناوری های نوظهور، نرم افزارهای کاربردی، ارایه خدمات آموزشی، ارایه خدمات اطلاعاتی، ارایه خدمات ارتباطی] و 18 کد در ارتباط با فناوری در برندسازی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی شناسایی شد.

نتیجه گیری

 یافته های پژوهش نشان داد، به کارگیری فناوری های نوظهور، سامانه های اطلاع رسانی و چگونگی به کارگیری آن ها در ارایه خدمات آموزشی، اطلاعاتی و ارتباطی به کاربران، منجر به پویاسازی خدمات، جذب کاربران بیشتر، اثربخشی، معرفی کتابخانه در سطح جامعه، ایجاد تمایز با سازمان های هم تراز در ارایه خدمات اطلاعاتی شده که از مهم ترین کاربردهای خدمات مبتنی بر فناوری در راستای برندسازی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی ایران محسوب می شود. ازاین رو، لازم است که مدیران کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاه های علوم پزشکی ایران برنامه ریزی لازم در استفاده هوشمندانه از فناوری های نوظهور داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2448168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!