بررسی تاثیر ضد میکروبی نانوکامپوزیت مس- نقره- کایتوسان در موش های صحرایی با ایمنی سرکوب شده و مواجهه یافته با مخمر کاندیدا آلبیکنس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کاندیدا آلبیکنس مخمر شایع در بیماری های قارچی فرصت طلب در سراسر دنیا می باشد که به فراوانی روی سطح پوست و غشاهای مخاطی کلونیزه می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی اثر نانوکامپوزیت مس- نقره- کایتوسان روی مخمر مذکور بود. برای سنتز نانوکامپوزیت مورد نظر، ابتدا کایتوسان به کمک دستگاه التراسونیک در آب مقطر انحلال یافته، اتصال کایتوسان و گلوتارآلدیید با تکنیک FT-IR (fourier transform infrared spectrometer) تایید و اندازه و موفولوژی نانوکامپوزیت سنتزشده با میکروسکوپ الکترونی روبشی تعیین شد. در قسمت مطالعه حیوانی، 43 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 250-200 گرم در 5 گروه 7تایی مورد بررسی قرار گرفت. سیستم ایمنی موش ها با استفاده از داروی سیکلوفسفامید با دوز 30 میلی گرم/کیلوگرم با تزریق داخل صفاقی تضعیف شده و با تلقیح دهانی سوسپانسیون کاندیدایی به کاندیدیازیس مبتلا گشتند. پس از درمان با نانوکامپوزیت مس-نقره-کایتوسان و نیستاتین، مشخص گردید که تعداد سلول های التهابی در سایر گروه های مورد بررسی در مقایسه با گروه درمان شده با نیستاتین، بیشتر بود. همچنین تعداد سلول های التهابی در گروه درمان شده با نانوکامپوزیت نقره-مس-کایتوسان بسیار کمتر از گروه موش های مبتلا به کاندیدیازیس و سیستم ایمنی ضعیف شده که تحت درمان نبودند، بود. یافته های مطالعه حاضر نشان داد که اثر درمانی نانوکامپوزیت مس- نقره – کایتوسان علیه کاندیدیازیس، نسبتا بالا بوده و تاثیر مثبتی در کاهش التهاب داشتند. گر چه اثر ضدمخمری نانوذرات مس و نانوذرات کایتوسان به طور مجزا اثبات نشد ولی بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که ترکیب آن ها اثر هم افزایی اندکی داشته و مقداری هرچند اندک، بر خاصیت ضد قارچی آن ها موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2448581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!