پیشایندها و پسایندهای رفتارهای ضد تولید در سازمان های دفاعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 بروز رفتارهای ضد تولید به افزایش هزینه‌های سازمان، کاهش استانداردهای کیفیت و کمیت در تولیدات و خدمات، اتلاف و استفاده‌های شخصی از اموال و منابع سازمان، کاهش بهره‌وری و عملکرد سازمانی کارکنان و افزایش استرس محیط کار منجر خواهد شد. بر این اساس، در این پژوهش به شناسایی پیشایندها و پسایندهای رفتارهای ضد تولید در سازمان‌های دفاعی دانش‌بنیان و فناور پرداخته شده است.

روش‌شناسی:

 این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش نوعی پژوهش کیفی و اکتشافی است. داده‌های پژوهش شامل مقالات و مستندات علمی و مصاحبه با خبرگان سازمان‌های دفاعی دانش‌بنیان بود. نمونه‌گیری به روش هدفمند و قضاوتی انجام شد و با تعداد 14 نفر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد. اطلاعات به‌دست‌آمده با استفاده از روش گراندد تیوری (رویکرد ظاهر شونده گلیزر) و نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای تحلیل شدند. روایی پژوهش، از طریق تایید اعضاء و مشارکت‌کنندگان و پایایی آن از روش توافق مشارکت‌کنندگان و ضریب توافق 81 درصد حاصل گردید.

یافته‌ها:

 پس از تحلیل مقالات، اسناد و مصاحبه‌ها تعداد 544 کد اولیه شناسایی شد. در یک فرایند چندمرحله‌ای کدگذاری، پیشایندهای رفتارهای ضد تولید در سازمان‌های دانش‌بنیان و فناور شامل چهار بعد عوامل مدیریتی، عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی اجتماعی و عوامل فردی و پسایندهای رفتارهای ضد تولید شامل دو بعد فردی و سازمانی بودند.

نتیجه‌گیری: 

با شناسایی و کنترل پیشایندهای رفتارهای ضدتولید در سازمانهای دفاعی، امکان مدیریت و کاهش رفتارهای ضدتولید در این سازمان ها محقق می گردد و به تبع آن امکان کنترل و کاهش پیامدهای منفی این نوع رفتارها در سطح فردی و سازمانی قابل دستیابی خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!