شناسایی و کاربرد معیارهای نیازسنجی و اولویت بندی پروژه های بهداشت محیطی نیروهای نظامی براساس ماتریس وزنی و ارزیابی میدانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

این مطالعه با هدف شناسایی معیارهای موثر بر اولویت بندی پروژه های بهداشت محیطی در نیروهای نظامی و نحوه اولویت بندی آن ها انجام گرفت.

روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی می باشد. در نتیجه مرور مبانی نظری و تلخیص آن، معیارهای نیازسنجی و اولویت بندی پروژه های بهداشت محیطی شناسایی شدند. سپس با دراختیار قرار دادن محتوای کلی پرسشنامه برای خبرگان، از نظرات اصلاحی و پیشنهادی آن ها استفاده گردید. پس از طراحی چک لیست ارزیابی که شامل 16 معیار می باشد، برای هریک از معیارها، زیرمعیارهای مربوطه طراحی گردید. برای ارزش گذاری معیارها از اعداد 1،2،3 استفاده شده است. برای ارزش گذاری زیرمعیارها، امتیازهای بین 1 تا 10 به آن ها تعلق گرفت. وزن امتیازها از حاصل ضرب وزن معیار در امتیاز آن به دست آمد. با جمع بستن همه امتیازهای وزن داده شده، امتیاز کل هر یگان و مرکز به دست آمد. یگانی و مرکزی که دارای امتیاز کل بالاتری کسب کرده باشد، بدین مفهوم است که از نظر اجرای برنامه بهداشت محیطی دارای اولویت بیشتری می باشد. سپس ارزیابی میدانی طرح حاضر نیز انجام شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که با توجه به امتیازهای کل کسب شده، اولویت بندی یگان ها و مراکز تحت مطالعه، یگان D و F به ترتیب در اولویت اول و دوم انجام پروژه های بهداشت محیطی قرار دارند.

نتیجه گیری

این روش با استفاده از نظرات کارشناسان و تبدیل معیارهای کیفی به متغیرهای کمی می تواند کمک و راهنمایی برای کارشناسان برنامه ریزی بهداشت و سایر تصمیم گیرندگان و مسیولین باشد تا تصمیم گیری منطقی و مناسبی را ارایه دهند. تعیین کمیته تخصصی اولویت بندی پروژه های بهداشت محیطی در معاونت سلامت پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1075 تا 1085
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!