تاثیر مدیریت های مختلف زراعی بر عملکرد کمی و کیفی ارقام گندم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 با توجه به اهمیت گیاه گندم در تامین امنیت غذایی کشور و همچنین رویکرد جوامع بین المللی به حفاظت از منابع طبیعی در راستای کاهش مصرف کودهای شیمیایی، استفاده از کودهای آلی از جمله ورمی کمپوست می تواند به عنوان ابزاری مفید و کارآمد درجهت رسیدن به اهداف کشاورزی پایدار به شمار آید. از این رو پژوهشی با هدف ارزیابی مدیریت های مختلف زراعی بر عملکرد کمی و کیفی ارقام آبی گندم طراحی و اجرا شد.

مواد و روش ها

این تحقیق در سال زراعی 1397، در مزرعه تحقیقاتی آموزشی شماره یک گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا شد. این آزمایش به صورت کرت های یکبار خرد شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی و با سه تکرار اجرا شد. فاکتور اصلی شامل بوم نظام های مختلف (کم نهاده، متوسط نهاده و پر نهاده) و فاکتور فرعی شامل ارقام مختلف گندم (مهرگان، چمران 2 و شبرنگ) بود.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد بالاترین مقدار عملکرد دانه در بوم‏نظام پرنهاده و رقم مهرگان (6/6312 کیلوگرم در هکتار) به ‏دست آمد که با بوم ‏نظام پرنهاده و رقم چمران-2 تفاوت معنی ‏داری نداشت و کمترین آن مربوط به بوم نظام کم نهاده و رقم شبرنگ (4/4289 کیلوگرم در هکتار) بود که حدود 32% کاهش داشت و اختلاف معنی داری با بوم نظام کم نهاده و رقم چمران-2 نداشت. بیشترین میزان پروتیین دانه در بوم نظام های کم ‏نهاده و متوسط ‏نهاده (6/12 درصد) و کمترین آن در بوم نظام پرنهاده (5/10 درصد) مشاهده شد که حدود 16% کاهش یافت. بین ارقام مختلف ازنظر پروتیین دانه اختلاف معنی‏ داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از بوم نظام متوسط نهاده (تلفیقی) نشان داد که این بوم نظام کشاورزی توانسته هم سطح بهینه ‏ای از عملکرد را تولید کند و هم میزان استفاده از نهاده ‏های شیمیایی را کاهش دهد. در بین ارقام مختلف مورد بررسی نیز مشخص شد که رقم چمران-2 و مهرگان نسبت به رقم شبرنگ با تغییر نوع بوم نظام‏ از پرنهاده به کم نهاده مقاوم‏تر و کاهش عملکرد در این دو رقم نسبت به رقم شبرنگ کمتر بوده است. در بین ارقام مختلف مورد بررسی نیز مشخص شد که رقم چمران-2 و مهرگان نسبت به رقم شبرنگ با تغییر نوع بوم نظام‏ از پرنهاده به کم نهاده مقاوم‏تر و کاهش عملکرد در این دو رقم نسبت به رقم شبرنگ کمتر بوده است.تایج حاصل از بوم نظام متوسط نهاده (تلفیقی) نشان داد که این بوم نظام کشاورزی توانسته هم سطح بهینه ‏ای از عملکرد را تولید کند و هم میزان استفاده از نهاده ‏های شیمیایی را کاهش دهد و می تواند در راستای کشاورزی پایدار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!