شناسایی مولفه های انتصاب مدیران کتابخانه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کتابخانه ‏ها به عنوان یکی از مهم ترین مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی نقش موثری را در توسعه اطلاعات، آگاهی و دانش بشری دارند که تحقق اهداف آن‏ها، نیازمند مدیران متخصص و باتجربه برای افزایش اثربخشی و کارایی کتابخانه ‏ها است. اما تحقق اهداف کتابخانه ‏ها بدون انتصاب مدیران توانمند برای مدیریت کارآمد آنها ممکن نخواهد بود. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی و معرفی مولفه ‏های موثر بر انتصاب مدیران کتابخانه ها بر اساس تحقیقات پیشین در این زمینه است.

روش/ رویکرد

این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش توصیفی و رویکرد اسنادی و تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مطالعه و تحلیل محتوای 62 عنوان مقاله‏، 7 عنوان کتاب  و 1 عنوان پایان‏نامه منتشر شده در حوزه مدیریت کتابخانه ها است. ابزار گردآوری داده ‏ها در این پژوهش یادداشت‏برداری از منابع منتشر شده در زمینه مدیریت کتابخانه ‏ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ‏ها نرم‏ افزار اکسل است.

یافته ها

یافته ‏های پژوهش نشان داد که مولفه ‏های  اثرگذار جهت انتصاب مدیران کتابخانه ها شامل مولفه‏ های شغلی/فردی  مانند دانش و معلومات حرفه ای (سابقه کاری، سنوات خدمت، دوره‏ های آموزشی گذرانده، مدرک تحصیلی مرتبط، قابلیت ارتقاء علمی و اداری و تخصص)،  مهارت های مدیریتی (مهارت های ارتباطی،  توانایی تصمیم‏گیری و پاسخگویی،  مدیریت بحران،  انجام کار گروهی، مدیریت تعارض، تفویض اختیار ، مدیریت زمان، مدیریت منابع و سرمایه، خلاقیت و نوآوری، شناسایی و تحلیل مسایل، درک تفاوت های فردی، روحیه تشویق  پرسنل،  آینده‏نگری، تعهدمداری و عدالت و انصاف) ویژگی های شخصیتی (مسیولیت پذیری، اعتماد به نفس، تحمل و سعه صدر، صداقت و درستی، روحیه مشارکت جویی، ظاهر آراسته و منظم، سن، انعطاف پذیری و شجاعت فردی)،  نگرش و بینش (نگرش مذهبی، محترم شمردن زیردستان و  تقدم ضابطه بر رابطه)، اعتبار عمومی و حرفه ای (ارتباطات غیررسمی، حسن شهرت حرفه ای، جلب اعتماد کارکنان، جلب اعتماد مافوق و  جلب اعتماد ارباب رجوع)؛ عوامل سازمانی / داخلی (بعد ساختاری (پیچیدگی سازمان، رسمیت سازمان، سطح تمرکز سازمان و  سیستم بودجه) و بعد محتوایی (اندازه سازمانی، فرهنگ سازمانی، درک اهداف و استراتژی سازمانی، فناوری سازمانی و سبک رهبری مدیران عالی سازمانی) و عوامل محیطی/ خارجی (محیط عمومی (عوامل اجتماعی/ فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی، تکنولوژیکی،  سیاسی/حقوقی) و محیط تخصصی (رقبای سازمانی، ارباب رجوع و  عوامل قانونی) است.

اصالت/ ارزش

انتصاب مدیران کتابخانه‏ ها نقش بسیار مهمی در رشد و شکوفایی آنها دارد. این مقاله یکی از اولین مطالعات توصیفی و تحلیلی در زمینه مدیریت کتابخانه‏ ها است که بر شناسایی و دسته بندی مولفه ‏های موثر در انتصاب مدیران کتابخانه ‏ها تمرکز دارد و می تواند به شناسایی و به کارگیری مدیران مستعد و توانمند در کتابخانه ها منجر شود و سبب افزایش کارآمدی و اثربخشی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی شود. همچنین این مولفه‏ ها می توانند ابزاری برای سیاستگذاری درست در دست مدیران ارشد جهت انتصاب مدیران کتابخانه‏ ها باشند و از سوی دیگر می توانند زمینه ای برای تحقیقات بعدی و مفصل تر در زمینه ابعاد مدیریتی، شخصیتی، فنی و اجتماعی مدیران کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!