همبستگی بهزیستی و اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه: نقش میانجی گری سرزندگی تحصیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رشد روز افزون اعتیاد به تلفن همراه و عدم بستر سازی فرهنگی مناسب، سبب تاثیر آن بر جوانب مختلف زندگی نوجوانان می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی بهزیستی و اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه با نقش میانجی گری سرزندگی تحصیلی است.

روش کار

 پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر و پسر دوره دوره اول و دوم متوسطه شهرستان خرم آباد بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری ناحیه ها و دبیرستان ها تصادفی خوشه ای  بود.  از بین آن ها 346 تن به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار حمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی،  "پرسشنامه بررسی بهزیستی"(Well-being Assessment Questionnaire)، "مقیاس اعتیاد به تلفن همراه" (Cell Phone Addiction Scale) و " "پرسشنامه سرزندگی تحصیلی" (Academic Buoyancy Questionnaire)، بود. روایی محتوا به روش کیفی، روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و نرم افزار آموس نسخه 23 تحلیل شد.

یافته ها

پس از اصلاحات، الگو برازش مطلوبی داشت و بین میزان اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی و سرزندگی تحصیلی همبستگی مستقیم، منفی و معنادار بود (01/0>P). همچنین بین سرزندگی تحصیلی و بهزیستی همبستگی مستقیم، مثبت و معنا دار بود (01/0>P). سرزندگی تحصیلی همبستگی بین میزان اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی را به صورت جزیی میانجی گری کرد. همچنین جنسیت این الگو میانجی گری را تعدیل نکرد. 

نتیجه گیری

 سرزندگی تحصیلی همبستگی بین اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی را میانجی گری می کند. پیشنهاد   می شود برای کاهش اعتیاد دانش آموزان به تلفن همراه و ایجاد بهزیستی در آن ها سعی شود که سطح سرزندگی تحصیلی افزایش داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!