نقش ذرات هوابرد ناقل باکتری در آلودگی سطوح استریل حاضر در اتاق عمل و راهکارهای مقابله با آن: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عفونت موضع جراحی (SSI) مهم ترین عارضه بعد از عمل است. منابع میکروارگانیسم هایی که باعث بروز SSI در مراکز بهداشتی می شوند، از نظر منشا چند عاملی هستند و ممکن است اندوژنوس (مثل فلور نرمال پوست بیمار) یا اگزوژنوس (مانند ذرات هوابرد ناقل باکتری [ABCPs] باشند. پوست بیمار یک منبع اندوژنوس برای آلودگی و بروز عفونت محل جراحی محسوب می شود ولی تنها 2 درصد از منابع آلودگی مستقیم را شامل می شود و 98 درصد مابقی مربوط به ABCPs است. از این رو، مطالعه حاضر سعی دارد  اطلاعات مفیدی در مورد نقش ABCPs در آلودگی سطوح استریل اتاق عمل (OR) و راهکارهای مقابله با آن را در اختیار تیم جراحی قرار دهد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی بود که به روش مروری انجام شد. داده ها با جستجو در پایگاه های داده نظیر Science Direct، PubMed، Scopus و موتور جستجوی scholar Google جمع آوری شد.

یافته ها

 پیشگیری از آلودگی زخم جراحی (SWC) و SSI به کاهش ABCPs  در کمترین حد ممکن بستگی دارد. از این رو، حفظ هوای شفاف در OR با استفاده از سیستم های تهویه کارآمد، محدود کردن رفت و آمد و باز کردن درب ها و استفاده از پارچه های بافته نشده به جای پارچه نخی می تواند ABCPs را در محیط OR پایین نگه دارد و احتمال عفونت های ناشی از انتقال ABCPs را کاهش دهد.

بحث و نتیجه گیری

همه اعضای تیم جراحی مسیول ایجاد و نگهداری فیلد استریل با استفاده از تکنیک های استریل برای جلوگیری از SWC و SSI هستند. نتایج این بررسی نشان می دهد که کارکنان OR باید در مورد مسیرهای آلودگی فیلد استریل با ABCPs آموزش ببینند تا بتوانند از خطر SWC و بروز SSI جلوگیری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2453018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!