شبکه های اجتماعی بستری مناسب برای مشارکت مردم و آموزش بهداشت در همه گیری کووید-19: عملکرد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش سواد سلامت مردم بااستفاده از بسترهای مجازی در پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر و غیرواگیر در دوران همه گیری کووید-19 بسیار مهم است. هدف از مطالعه حاضر بررسی عملکرد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در استفاده از بسترهای مجازی در آموزش سلامت به جمعیت تحت پوشش طی همه گیری کووید-19 بود.

روش کار

در مطالعه مقطعی حاضر، از داده های موجود فعالیت های آموزشی در فضای مجازی گروه آموزش و ارتقای سلامت  معاونت بهداشت  در بازه زمانی شهریور تا پایان دی ماه 1399 استفاده شد. متغیرهای مورد مطالعه شامل تعداد گروه های مجازی، تعداد اعضای گروه ها، تعداد پیام های بارگزاری شده، منابع مطالب بارگزاری شده و تعداد مدیرگروه ها در ماه های مختلف بود.

یافته ها

در مدت 5 ماه برنامه، تعداد 660 گروه مربوط به سفیران سلامت خانواده،183 گروه رابطین بهداشت محلات، 519  گروه مجازی خودیار، 120 گروه  مربوط به کارکنان سازمان های برون بخشی  و 132 گروه مجازی برای دانش آموزان و معلمان آنها تشکیل شد. بیشترین تعداد پیام های بارگزاری شده در تمامی گروه ها از طرف ستاد معاونت بهداشت دانشگاه بود و گروه رابطین بهداشت محلات و سفیران سلامت به طور متوسط با 31/0±76/0 و28/0± 72/0  پیام در روز بیشترین میانگین ارسال پیام در یک روز را به خود اختصاص دادند.

نتیجه گیری

از زمان شروع فعالیت های آموزشی در بستر فضای مجازی، زیرساخت و اقداماتی توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران فراهم شد که می تواند اثرات منفی محدودیت های ناشی از اپیدمی کووید-19 را بر خدمات آموزشی، بهداشتی و پیشگیری را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2453710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!