بررسی تاثیر اسیدنیکوتینیک و اسید فولیک بر مورفولوژی، تمامیت غشاء و کیفیت تراکم کروماتین اسپرم مردان نورموزواسپرمی در طی فرآیند انجماد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انجماد اسپرم، یک تکنیک مهم کمک باروری است؛ اما به دلیل افزایش تولید گونه های فعال اکسیژن(ROS) و ایجاد استرس اکسیداتیو، توانایی اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش کیفیت باروری را دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر اسیدنیکوتینیک و اسیدفولیک در طی فرایند انجماد بر پارامترهای اسپرمی و تراکم کروماتین به منظور حفظ عملکرد اسپرم بود.

روش ها

30 نمونه نورموزواسپرمی جمع آوری شد و از نظر کیفیت کروماتین، حیات، تمامیت غشاء، مورفولوژی و حرکت اسپرم بررسی و در 4 گروه: کنترل، اسیدفولیک(nM50)، اسید نیکوتینیک(mM10) و ترکیبی از هر دو منجمد شدند. بعد از انجماد، پارامترها اسپرم مجدد بررسی و هر گروه با قبل از انجماد و سایر گروه ها مقایسه شد. کیفیت کروماتین با رنگ آمیزی TB ، حیات با رنگ آمیزی ایوزین-نیگروزین، تمامیت غشاء با hypo Osmotic swelling Test ، مورفولوژی و حرکت با نرم افزارCASA بررسی شدند. 

یافته ها

کیفیت کروماتین، تمامیت غشاء، مورفولوژی نرمال، حرکت اسپرم در همه گروه ها کمتر و اسپرم های بی حرکت در همه گروه ها بیشتر از قبل از انجماد بود (0/001< p). کیفیت کروماتین، در دو گروه اسید فولیک و اسید نیکوتینیک+ اسید فولیک بیشترین و گروه کنترل کمترین بود (0/05 <p). درصد حیات اسپرم و موفولوژی نرمال، در گروه اسید فولیک و سایر گروه ها بیشترین و در گروه کنترل کمترین بود (0/05 <p). بیشترین درصد تمامیت غشاء در گروه اسیدفولیک و به ترتیب اسید نیکوتینیک+ اسید فولیک، اسید نیکوتینیک وکنترل بودند (0/05 <p). اسید فولیک نقش مهمی در حفظ پارامترهای اسپرم داشت. 

نتیجه گیری

اسیدنیکوتینیک و اسیدفولیک طی انجماد اسپرم، با بالا بردن، بر حفظ عملکرد آن اثر مثبت دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2454960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!