بررسی اثرات سمی کادمیوم بر عملکرد کلیه در افراد سیگاری و غیرسیگاری و ارتباط آن با ظرفیت تبادل هوایی سیستم های تهویه در زندان مراغه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کادمیوم یکی از فلزات سنگین است که مواجهه طولانی مدت انسان با آن می تواند منجر به خطرات سلامتی زیادی شود لذا هدف مطالعه حاضر بررسی اثرات سمی کادمیوم بر عملکرد کلیه در افراد سیگاری و غیرسیگاری و ارتباط آن با سیستم های تهویه در زندان شهرستان مراغه می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 90 نفر زندانی انجام شد. کادمیوم نمونه ادرار با استفاده از دستگاه جذب اتمی کوره گرافیتی اندازه گیری شد.  فاکتورهای کلیوی  شامل وزن مخصوص ادرار، کراتینین، پروتیین، آلبومین، گلوکز و اوره نمونه ادرار با استفاده از دستگاه اتوآنالایزر هیتاچی اندازه گیری شد.،

یافته ها

بالاترین مقدار دفع شده کادمیوم بر کراتینین، پروتیین بر کراتینین، آلبومین بر کراتینین و گلوکز در گروه سیگاری فاقد سیستم تهویه مشاهده گردیده است و در این گروه ارتباط بین نسبت کادمیوم بر کراتینین با پروتیین بر کراتینین، آلبومین بر کراتینین، اوره و گلوکز رابطه معنی داری داشت  (P <0/05)در حالی که در گروه شاهد فاقد سیستم تهویه این ارتباط فقط با دفع گلوکز در ادرار معنی دار بود (P < 0/05)  و با بقیه متغییرها معنی دار نبود(P ≥0/05) .

نتیجه گیری

مواجهه با فلز کادمیوم از طریق دود سیگار به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به افزایش دفع پروتیین، آلبومین، اوره و گلوکز شود. همچنین این تاثیر، متاثر از سیستم های تهویه در فضای بسته می باشد بطوری که می توان گفت وجود سیستم های تهویه مناسب، مواجهه با دود سیگار و به تبع آن مواجهه با کادمیوم را کاهش داده و اثرات زیان بار کادمیوم بر روی کلیه افراد مواجهه یافته کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2454968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!