تاثیر آموزش با رویکرد همتا بر آگاهی، نگرش و میزان تحت پوشش مراقبت پیش از بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سلامت مادران و نوزادان، از جمله شاخص های مهم ارتقای سلامت و تعیین کننده وضعیت بهداشت و سلامت جامعه و نسل های بعدی می باشد. یکی از راهکارهای مداخله ای پیشنهادی برای جلوگیری از خطرات بالقوه حاملگی، تقویت برنامه مراقبت پیش از بارداری جهت آموزش جامعه در راستای اهداف برنامه سلامت مادران است. یکی از روش های یادگیری فعال، آموزش توسط گروه همتایان است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه آموزشی با رویکرد همتا برآگاهی، نگرش و جمعیت تحت پوشش مراقبت پیش از بارداری در مراکز جامع سلامت روستایی شهرستان مبارکه بود.

روش ها

در این مطالعه تجربی، 140 زن همسردار تحت پوشش دو خانه بهداشت مراکز جامع سلامت روستایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دارای معیارهای ورود به تحقیق، انتخاب و خانه های بهداشت به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. 14 زن از روستای آزمون که معیارهای ورود به گروه همتا را داشتند، اما جزء گروه آزمون نبودند، انتخاب و آموزش داده شدند. ابتدا پرسش نامه های مرحله اول توسط گروه آزمون تکمیل گردید. سپس هر یک از زنان گروه همتا به 5 نفر از گروه آزمون آموزش دادند. دو ماه بعد، پرسش نامه های مرحله دوم تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های Independent t، Paired t، Mann-Whitney و Wilcoxon در نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

قبل از مداخله، بین میانگین نمرات آگاهی، نگرش و تحت پوشش مراقبت پیش از بارداری دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0 < P). پس از مداخله، میانگین نمرات در گروه آزمون به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0 > P)، اما در گروه شاهد، میانگین نمرات بین قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد (05/0 < P). تحت پوشش قرار گرفتن مراقبت پیش از بارداری، قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (05/0 < P). تحت پوشش قرار گرفتن مراقبت قبل از بارداری در گروه آزمون پس از مداخله به طور معنی داری بیشتر از قبل مداخله بود (05/0 > P). در گروه شاهد، تفاوت معنی داری بین تحت پوشش قرار گرفتن مراقبت قبل از بارداری قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد (05/0 < P).

نتیجه گیری

آموزش همتا، تاثیر مثبتی بر روی آگاهی، نگرش و مراجعات گروه هدف داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2455756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!