تجزیه و تحلیل هیستومورفومتریک پوست و شاخص های استرس ماهی تیلاپیا نیل (Oreochromis niloticus) در معرض غلظت های مختلف آمونیاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

آبزی پروری به صورت فشرده همواره با غلظت بالای آلاینده های نیتروژن همراه است، که این امر می تواند منجر به افزایش خسارت اقتصادی و اتلاف انرژی و افزایش مرگ و میر ماهی ها شود.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی هیستومورفومتری پوست و شاخص های استرس ماهی تیلاپیای نیل طی مواجهه با غلظت های مختلف آمونیاک انجام شد.

روش کار

در این مطالعه ماهیان جوان تیلاپیا نیل تهیه و برای سازگاری، هوادهی و تغذیه در وان نگهداری شدند. آزمایش محدوده یابی بر روی ماهی ها برای یافتن محدوده کشنده آمونیاک انجام شد. سپس آزمایش سمیت حاد بر روی ماهی تیلاپیا به مدت 96 ساعت انجام گرفت. برای مطالعات سمیت تحت کشنده، 120 قطعه بچه ماهی تیلاپیا نیل به 4 گروه شامل: سه گروه بر اساس درصدهای مختلف LC50 96h (10، 20 و 30 درصد LC50 96h) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه ها به مدت 14روز در محیطی با دمای ثابت و pH کنترل شده در معرض آمونیاک قرار گرفتند. در نهایت مطالعات بافتی و فاکتورهای استرس بر روی ماهیان انجام گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که غلظت بالاتر آمونیاک منجر به آسیب بافتی از جمله تغییر رنگ و سیاه شدن پوست و تغییرات رفتاری از جمله بلع هوا از سطح آب، کاهش اشتها،کاهش تحرک و در نهایت منجر به مرگ ماهی شد (P≤ 0.05). بالاترین و کمترین میزان گلوکز به ترتیب برای گروه کنترل و تیمار 7/2 میلی گرم در گزارش شده که پس از مواجهه با آمونیاک به طور معنی داری افزایش یافت (P≤ 0.05). همچنین شاخص های استرس در گروه های آزمایشی بویژه در مقادیر بالا به طور معنی داری افزایش یافت (P≤ 0.05).

نتیجه گیری نهایی

داده های به دست آمده از این مطالعه نشان داد که افزایش میزان آمونیاک می تواند منجر به آسیب غیرقابل برگشت بافتی به ساختار پوست و سایر بافت ها شود. علاوه بر این، افزایش استرس در تیلاپیا نیل به دلیل افزایش آمونیاک که منجر به ضایعاتی در این ماهی ها شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
288 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!