بررسی مقایسه ای عصاره هیپوفیز، LHRH و تیروکسین بر استروئیدهای جنسی، هیستوشیمی بافت تخمدان و اسیدهای چرب مولد مولد ماده روهو (Labeo rohita)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه با هدف بررسی اثر مقایسه ای هورمون های هیپوفیز، LHRH و تیروکسین بر شاخص های هورمونی و اسیدهای چرب تخمدان ماهی مولد ماده روهو (Labeo rohita) انجام شد. هورمون تیروکسین با دوزهای 2، 10 و 50 میکروگرم به ازای هر گرم وزن بدن ماهی مولد در یک تزریق در نظر گرفته شد. در زمان بین تزریق اول و دوم، بعد از تزریق دوم و بعد از تخم کشی سطح هورمون های استرادیول، تستوسترون، 17- آلفا هیدروکسی پروژسترون، کورتیزول و LH بالاترین سطح خود را به ترتیب در هیپوفیز و تیمار دریافت کننده دوز 50 میکروگرم وزن بدن و کمترین میزان خود را در تیمارهای دریافت کننده LHRH و شاهد داشتند (05/0 <p). در بین تیمارهای دریافت کننده تیروکسین، افزایش سطح تیروکسین توانست هورمون های محرک فرآیند رسیدگی را به شکل معنی داری افزایش دهد. تیمار دریافت کننده هیپوفیز و تیمار تیروکسین دریافت کننده 50 میکروگرم با مقدار 70/16 و 99/15 درصد وزن خشک بالاترین میزان پروتیین تخمدان و دو تیمار LHRH و شاهد کمترین سطح پروتیین تخمدان را داشتند. تیمار های دریافت کننده تیروکسین به شکل معنی داری مقدار بالاتری چربی در مقایسه با هیپوفیز، LHRH و شاهد داشت. اسیدهای چرب اشباع اسید چرب C16:0 با مقادیر بین 44/28-16/21 درصد وزن خشک، اسید چرب C24:0 با محدوده ی 60/19-15/16 درصد وزن خشک و اسید چرب C22:0 17/11-34/7 درصد وزن خشک فراوانترین اسیدهای چرب اشباع بودند. بالاترین میزان اسیدهای چرب اشباع (ΣSUF) با مقادیر 15/63 و 73/58 درصد وزن خشک به تیمار دریافت کننده هیپوفیز و تیمار دریافت کننده 50 میکروگرم و کمترین میزان این پارامتر با 55/54 و 14/50 درصد وزن خشک به تیمار شاهد و دریافت کننده LHRH تعلق داشت. دو تیمار هیپوفیز و تیمار دریافت کننده 50 میکروگرم وزن بدن تیروکسین، مجموع اسید چرب امگا 6 (Σω6) و 3 (Σω3) بالاتری داشتند (05/0 <p). هورمون هیپوفیز و به دنبال آن هورمون تیروکسین با دوز 50 میکروگرم در مقایسه با دوزهای پایین تیروکسین و نیز LHRH کارایی بالاتری در افزایش سطح هورمون های جنسی دخیل در فرآیند رسیدگی جنسی و نیز ترکیب اسیدهای چرب تخمدان ماهی مولد روهو دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!