تاثیر 8 هفته تمرین هوازی تداومی بر سطح سرمی آیریزین و شاخص مقاومت به انسولین زنان میانسال مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 آیریزین مایوکاینی است که از پروتیین غشایی FNDC5 آزاد می شود و تاثیرات مثبتی بر متابولیسم کربوهیدرات ها دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین هوازی بر میزان آیریزین و مقاومت به انسولین زنان میانسال مبتلا به دیابت نوع دو بود.

روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی 24 زن مبتلا به دیابت نوع دو به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تمرین هوازی (12 نفر) و کنترل (12نفر) تقسیم شدند. گروه تمرین به مدت 8 هفته (3جلسه در هفته) به مدت 50 دقیقه به اجرای تمرین تمرین های هوازی با شدت 45-85 درصد ضربان قلب بیشینه بر روی تردمیل پرداختند. گروه کنترل در مدت تمرین هیچ گونه فعالیت بدنی نداشتند. نمونه های خونی 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی جمع آوری شد و سرم حاصل جهت اندازه گیری سطوح آیرزین، شاخص مقاومت به انسولین (HOMA-IR)، گلوکز ناشتا و انسولین استفاده گردید. جهت بررسی تغییرات درون گروهی از آزمونt همبسته و تفاوت بین گروهی از آزمون t مستقل استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 22) در سطح معناداری (05/0≥P) استفاده شد.

یافته ها

تغییرات درون گروهی نشان داد، 8 هفته تمرین هوازی موجب افزایش سطح سرمی آیریزین (000/0=P)، کاهش معنادار شاخص مقاومت به انسولین (HOMA-IR) (000/0=P)، گلوکز ناشتاو انسولین (001/0=P) نسبت به گروه کنترل دیابتی شد. همچنین در مقایسه بین گروهی تمرین های هوازی موجب افزایش معنادار سطوح آیریزین (001/0=P) و کاهش شاخص مقاومت به انسولین (HOMA-IR)، گلوکز ناشتا (001/0=P) و انسولین (001/0=P) نسبت به گروه کنترل دیابتی شد.

نتیجه گیری

تمرین هوازی از طریق تاثیر مطلوب بر افزایش سطوح آیریزین و کاهش شاخص مقاومت به انسولین، عامل کارآمدی جهت بهبود وضعیت متابولیسم گلوکز در بیماران دیابتی نوع دو است.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2457087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!