بررسی تاثیر استفاده از سرشاخهی کامل برهان بر هیستومورفومتری و هیستوپاتولوژی شکمبه، کبد و کلیه ها در بره های پرواری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

رشد و تکامل طبیعی ساختار بافتی شکمبه و جذب از شکمبه نگاری به ساختار مورفولوژی آن بستگی دارد و تغییر در مورفولوژی زمینه ساز اختلال در اعمال بافت‏ های مذکور است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از سرشاخه ‎‏ی کامل برهان (برگ با غلاف حاوی دانه) بر هیستومورفومتری و هیستوپاتولوژی شکمبه، کبد و کلیه ‏ها انجام شد.

مواد و روش ها

در آزمایش حاضر از 24 راس بره نر عربی 3/1 ± 8 ماهه با وزن 34/5± 8/28 کیلوگرم در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تیمار و 8 تکرار استفاده شد. تیمارهای شامل 1- جیره‏ی شاهد (حاوی یونجه و فاقد سرشاخه ‏ی کامل برهان) 2- جیره شاهد + 50 درصد جایگزینی سرشاخه ی کامل برهان با یونجه  3- جیره شاهد + 75 درصد جایگزینی سرشاخه ‏ی کامل برهان با یونجه بودند. در پایان آزمایش تعداد سه بره از هر تیمار که وزن آنها به میانگین نزدیک‏تر بود انتخاب و ذبح شدند و از بافت‏ های دستگاه گوارش، کبد و کلیه‏ ها نمونه ‏گیری انجام شد.

یافته ها

ضخامت کل دیواره ‏ی نگاری در تیمارهای حاوی 50 و 75 درصد سرشاخه‏ ی کامل برهان از تیمار شاهد بیشتر بود و در تیمار دریافت کننده‏ ی 50 درصد نسبت به تیمار شاهد معنی‏ دار بود (0/05>p). ضخامت لایه عضلانی نگاری در تیمار دریافت کننده‏ی 50 درصد بیشتر از تیمار شاهد و 75 درصد بود و نسبت به تیمار 75 درصد معنی‏دار بود (0/05>p). بین سایر شاخص ‏ها نگاری اختلاف معنی‏ داری مشاهده نشد. ضخامت کل دیواره‏ ی شکمبه و ضخامت لایه عضلانی آن در تیمارهای 50 درصد و 75 درصد از تیمار شاهد بیشتر بود (0/05>p). بین سایر شاخص‏ های شکمبه اختلاف معنی ‏داری مشاهده نشد. ارتفاع پرز شکمبه و نگاری تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت؛ اما ارتفاع پرزهای شکمبه در تیمار شاهد به صورت عددی بیشتر از تیمارهای 50 درصد و 75 درصد بود. بجز نفوذ سلول‏ های التهابی تک هسته در داخل پرزهای شکمبه و نگاری، سایر ساختارهای مورفولوژیک سالم بودند. کبد و کلیه ‏ها در تیمار شاهد نسبت به سایر تیمارها شرایط بهتری داشتند.

نتیجه گیری

به طورکلی، طبق نتایج آزمایش حاضر، تاثیر منفی قابل توجهی بر هیستومورفومتری و هیستوپاتولوژی شکمبه، کبد و کلیه‏ ها مشاهده نشد، حتی نتایج مثبتی نظیر کاهش نفوذ سلول‏ های التهابی در حین استفاده از گیاه برهان مشاهده شد، لذا می توان مصرف آن را در تغذیه دام پس از بررسی های عملکردی توصیه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2457417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!