اثر استفاده از سطوح مخلتف لوتئولین بر کاهش میزان مالون دی آلدهید و افزایش تحرک و زنده مانی اسپرم خروس راس 308 طی فرایند انجماد و یخ گشایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

استرس اکسیداتیو یک عامل مهم در عملکرد ضعیف اسپرم است که باعث تغییرات مورفولوژیکی، و آسیب اکسیداتیو می شود، پژوهش های مختلف نشان داده اند آنتی اکسیدان ها میتوانند تا حدودی  از آسیب های اکسیداتیو طی انجماد بکاهند. درواقع آنتی اکسیدان ها باعث کاهش، حذف و غیر فعال سازی رادیکال های آزاد می شوند، بسیاری از ترکیبات نظیر برخی از عصاره های گیاهی، برخی مواد شیمیایی صنعتی و برخی از اسیدهای آمینه می توانند به عنوان آنتی اکسیدان فعالیت کرده و رادیکال های آزاد را در محیط خنثی کنند لوتیولین عضو مهمی از خانواده فلاونوییدها است و به صورت گلیکوزیله در گیاهان وجود دارد و بر اساس مطالعات مشخص شده که لوتیولین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. هدف از مطالعه حاضر کاهش میزان پراکسیداسیون لیپید و به حداقل رساندن تنش اکسیداتیو با افزودن سطوح مختلف لوتیولین در محیط انجمادی است.

مواد و روش ها

نمونه های منی از 15 قطعه خروس در سن 28 هفتگی جمع آوری شدند. اسپرم گیری از خروس ها به روش مالش پشتی-شکمی انجام گرفت. برای از بین بردن اثرات فردی پس از ارزیابی های اولیه، نمونه ها با هم مخلوط شدند و جهت اعمال برنامه های انجمادی مورد استفاده قرار گرفتند.  پس از رقیق سازی نمونه ها و افزودن سطوح صفر (شاهد)، 0/25، 0/5، 0/75، 1 و 1/25 میکرومولار لوتیولین، به رقیق کننده ی پایه (لیک) اسپرم ها به نسبت 1:20 افزوده شدند. نمونه های مورد آزمایش در دمای °C4 سردسازی شده و سپس در داخل ازت مایع منجمد گردیدند. یخ گشایی نمونه ها در دمای 37 درجه سانتی گراد انجام گرفت و سپس فراسنجه های تحرک بوسیله سیستم کامپیوتری کاسا، زنده مانی با تست ایوزین نیگروزین، یکپارچگی غشای پلاسمایی با تست هاست، ریخت شناسی بوسیله تست هانکوک و میزان مالون دی آلدهید تولید شده اندازه گیری شد و سپس داده های حاصل در قالب طرح کاملا تصادفی آنالیز شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان داد که افزودن سطوح 0/75 ، 1 و 1/25 میکرومول سبب افزایش معنی داری در تحرک کل و سطوح 0/75 و 1 باعث افزایش تحرک پیش رونده و VAP شد. علاوه بر این سطح 1 میکرومول لوتیولین سبب افزایش معنی داری در فراسنجهVSL شد (0/05 >P). نتایج نشان داد که سطوح 0/75 و 1 میکرومول باعث افزایش معنی داری در زنده مانی و سلامت غشا شد و همچنین سطح 0/75 میکرومول لوتیولین باعث شد میزان مالون دی آلدهید و درصد اسپرم هایی با ریخت شناسی غیرطبیعی کاهش پیدا کند (0/05 >P).

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که افزودن لوتیولین در رقیق کننده طی انجماد و یخ گشایی می تواند تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت اسپرم خروس داشته باشد و متعاقبا سبب افزایش تحرک کل و پیش رونده بعد از انجماد و یخ گشایی گردد و همینطور سطح 0/75 میکرومولار توانست بهترین عملکرد را در بین سطوح مختلف افزوده شده در رقیق کننده داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2457422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!