رابطه افسردگی مادران با نشانه های افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با واسطه استرس والدینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اضطراب، افسردگی و استرس، از مهم ترینمشکلات مادران دارای فرزند با اختلالات یادگیری است که عوامل بسیاری در ایجاد آن نقش دارند.

اهداف

این پژوهش با هدف رابطه افسردگی مادران با نشانه های افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با واسطه استرس والدینی انجام شد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است.

مواد و روش ها

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک دارای اختلالات یادگیری بودند کهدر ماه های مهر تا آذر سال 1399 به مراکز اختلالات یادگیری شهر شیراز مراجعه کردند. نمونه پژوهش 270 نفر از مادران دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از فرم کوتاه مقیاس استرس والدینی ، مقیاس تجدیدنظر شده اضطراب و افسردگی کودکان و مقیاس افسردگی بک جمع آوری شد.

یافته ها

پس از جمع آوری داده ها، تحلیل آن ها با نرم افزار Spss-26 و Amos-24 و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام گرفت. مدل مفروض در جامعه پژوهش از برازندگی لازم برخوردار بود. نتایج تحلیل ها نشان داد که افسردگی مادران28 درصد از واریانس استرس والدینی را تبیین کردند در مرتبه دوم متغیرهای برون زاد با اضافه شدن متغیر میانجی استرس والدینی36 درصد از واریانس اضطراب و افسردگی کودکان را تبیین کردند.نتیجه گیری: با توجه به الگوی ساختاری تایید شده می توان به یک درک آسیب شناسی روانی از آسیب پذیری روانشناختی فرزندان با توجه به افسردگی و استرس والدین پی برد و با انجام مداخلات مبتنی بر شواهد چندبعدی می توان از بروز آسیب های روان شناختی پیشگیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2458663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!