پیشگویی کننده های استرس شغلی و ارتباط آن با خلاقیت در ماماهای شاغل در بیمارستانهای آموزشی ایلام- ایران؛ یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استرس شغلی از شایعترین بیماریهای شغلی است، که بر کیفیت خدمات تاثیر بسزایی دارد و خلاقیت هسته کار بالینی است. بر طبق بررسی های انجام شده تاثیر شرایط استرس زا بر خلاقیت نیاز به مطالعات بیشتری دارد، مطالعه حاضر قصد دارد ارتباط استرس شغلی با خلاقیت و عوامل پیشگویی کننده استرس شغلی را در ماماها تعیین کند.

روش بررسی

مطالعه ی توصیفی - تحلیلی حاضر بر روی 114 نفر از ماماهای شاغل در بیمارستانهای آموزشی- درمانی شهر ایلام در سال 1398 انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس با استفاده از پرسشنامه های مشخصات فردی اجتماعی، استرس شغلیHSE  و خلاقیت عابدیCT  انجام شد. برای بررسی ارتباط استرس شغلی با خلاقیت از آزمون همبستگی پیرسون و برای تعیین متغیرهای پیشگویی کننده استرس شغلی از آزمون مدل خطی عمومی استفاده شد. داده ها با استفده از SPSS نسخه 21 تجزه و تحلیل شدند.

یافته ها

اکثر ماماها (62%) استرس شغلی کمی داشتند و 35% استرس شغلی نداشتند. میانگین نمره کلی استرس شغلی5/0±3/3 از نمره قابل کسب 1 تا 5 بود. میانگین نمره کلی خلاقیت 7/14  ±5/131 از نمره قابل کسب 60 تا 180 بود. استرس شغلی با خلاقیت و زیر دامنه های آن ارتباط نداشت. داشتن سطح تحصیلات کمتر (014/0 =P ،9/0 تا 1/0=% 95 CI، 5/0=B) و رضایت داشتن از اشتغال در بیمارستان (010/0 =P ،4/1 تا 05/0=% 95 CI، 2/0=B) به عنوان پیشگویی کننده های استرس شغلی بودند.  

نتیجه گیری

با توجه به کم بودن سطح استرس شغلی و بالا بودن سطح خلاقیت، مدیران بیمارستانی می توانند از این عوامل در کنار رضایت از اشتغال در بیمارستان به منظور ارایه خدمات بالینی با کیفیت بیشتر بهره بگیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!