تاثیر یک دوره تمرین ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر سرسختی ذهنی ورزشکاران با سطوح متفاوت مهارت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

 یکی از متغیرهای مهم و موثر در موفقیت ورزشی، سرسختی ذهنی است و آن را توانایی بازگشت از شکست و فشار تحمیلی می‌نامند. به نظر می‌رسد انجام پژوهش‌های مداخله‌ای بر روی جوامع مختلف ورزشی و مشاهده اثر این ‌مداخله بر ابعاد مختلف شخصیتی افراد ورزشکار امری ضروری است. بنابراین، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر سرسختی ذهنی در ورزشکاران با سطوح متفاوت مهارت بود.

مواد و روش‌ها

در مطالعه حاضر، 72 دانشجوی ورزشکار عضو تیم‌های ورزشی (میانگین سنی 1/44±20/67 سال، میانگین سابقه ورزشی 3/26±5/88 سال) بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به سه گروه آزمایش (ماهر، نیمه ماهر و کم تجربه) و سه گروه کنترل (ماهر، نیمه ماهر و کم تجربه) تقسیم شدند. همچنین از نسخه فارسی پرسش‌نامه سرسختی ذهنی ورزشی، گلبی و شیرد و پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی استفاده شد. ابتدا همه آزمودنی‌ها در مرحله پیش‌آزمون، پرسش‌نامه‌ سرسختی ذهنی ورزشی را تکمیل کردند. سپس افراد گروه آزمایش در 12 جلسه تمرین ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا به مدت 90 دقیقه شرکت کردند. بعد از اتمام دوره از همه آزمودنی‌ها مجددا پس‌آزمون گرفته شد. همکاری ورزشکاران به‌صورت داوطلبانه بود و تمام آزمودنی‌ها فرم رضایت‌نامه شرکت در پژوهش را امضا کردند.

یافته‌ها

نتایج آزمون تحلیل واریانس دو عاملی (سطح مهارت×مداخله) نشان داد اثر اصلی مداخله در پس‌آزمون برای متغیر سرسختی و خرده مقیاس‌های ثبات و کنترل معنادار بود، اما اثر سطح مهارت و اثر تعاملی آن‌ها معنادار نبود. همچنین در مقایسه جفتی پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای هر گروه، مشاهده شد سرسختی ذهنی گروه کم تجربه و نیمه ماهر در پس‌آزمون پیشرفت معناداری نسبت به پیش‌آزمون داشتند.

نتیجه‌گیری

 تاثیر مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا بر سرسختی ذهنی و خرده مقیاس‌های ثبات و کنترل در ورزشکاران مثبت بود. با توجه به اهمیت سرسختی ذهنی ورزشکار در دست‌یابی به سطوح بالای رقابت، پیشنهاد می‌شود مربیان برای ارتقای این فاکتور روانشناختی از مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر یوگا در ورزشکاران با سطوح مختلف مهارت استفاده کنند

زبان:
فارسی
صفحات:
1214 تا 1226
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!