اثرات استفاده کوتاه مدت از کفی های حمایت کننده قوس کف پا بر تعادل و علائم کف پای صاف انعطاف پذیر کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

یکی از روش‌های درمان کف پای صاف انعطاف‌پذیر کودکان، استفاده از کفی طبی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثرات کوتاه مدت استفاده از کفی‌های حمایت‌کننده قوس کف پا بر تعادل و علایم کف پای صاف انعطاف‌پذیر در کودکان شهر تهران بود.

مواد و روش‌ها

 پس از اعمال معیارهای ورود و خروج، تعداد 20 کودک 11-6 ساله دارای عارضه کف پای صاف منعطف به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (10=n) و کنترل (10=n) قرار گرفتند. گروه آزمایش در کفش‌های خود از کفی‌های حمایت‌کننده قوس طولی پا به مدت 12 هفته استفاده کردند، اما گروه کنترل استفاده نکردند. برای سنجش تعادل و علایم کف پای صاف از آزمون سازماندهی حسی دستگاه پوسچروگرافی پویا، آزمون افت ناوی و شاخص استاهلی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کواریانس) با استفاده از نسخه 25 نرم‌افزار SPSS در سطح معناداری 0/05>α انجام شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد استفاده کوتاه مدت از کفی طبی منجر به بهبود تعادل در حالت‌های بینایی طبیعی و سطح اتکا ثابت (0/047=P)، حذف بینایی و سطح اتکا ثابت (0/010=P)، مرجع بینایی متحرک و سطح اتکا ثابت (0/004=P)، بینایی طبیعی و سطح اتکا متحرک (0/004=P)، حذف بینایی و سطح اتکا متحرک (0/001=P) و مرجع بینایی متحرک و سطح اتکا متحرک (0/001=P) می‌شود. همچنین استفاده از کفی طبی منجر به افزایش قوس طولی داخلی پا (0/001=P) و بهبود نقش کف پا (0/001=P) شد.

نتیجه‌گیری

 با توجه به نتایج حاصله از پژوهش حاضر، به مربیان و والدین کودکان مبتلا به کف پای صاف انعطاف‌پذیر توصیه می‌شود برای بهبود عملکرد حرکتی و تعادلی و علایم کف پای صاف کودکان از کفی‌های طبی حمایت‌کننده استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1244 تا 1256
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!