تاثیر هشت هفته تمرینات آبی بر کنترل پاسچر و استراتژی های بازیابی تعادل در سالمندان مرد 70-60سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 خطر سقوط در افراد همراه با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. تمرینات آبی علاوه بر ایجاد یک محیط امن برای این افراد باعث کاهش احتمال زمین خوردن در سالمندان می‌شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات آبی بر کنترل پاسچر و استراتژی‌های بازیابی تعادل است.

مواد و روش‌ها

تعداد 30 نفر از سالمندان شهر کرمان برای شرکت در تحقیق انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل (میانگین±انحراف استاندارد: سن 2/58±‌63/67سال، قد 4/74±‌169/27سانتی‌متر و جرم بدن 6/95±‌71/00کیلوگرم) و آزمایش (میانگین±انحراف استاندارد: سن 3/07±65/00 سال، قد 50/34±169/27 سانتی‌متر و جرم بدن 4/31 ±71/20 کیلوگرم) قرار گرفتند. شاخص‌های نوسان پاسچر آزمودنی و استراتژی‌های بازیابی تعادل در هنگام اغتشاش ناگهانی (رو به عقب و رو به جلو) به وسیله تردمیل به ترتیب با استفاده از دستگاه بایودکس و دستگاه موشن آنالایز اندازه‌گیری شد. بعد از انجام مراحل تست‌گیری گروه آزمایش به مدت هشت هفته (سه جلسه 45دقیقه‌ا‌ی در هر هفته) در تمرینات آبی در قسمت کم‌‌عمق استخر شرکت کردند. در حالی که گروه کنترل بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای به زندگی روزمره خود می‌پرداختند. از آزمون تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده‌ها استفاده شد (0/05>‌P). 

یافته‌ها

 اجرای هشت هفته تمرینات آبی تاثیر معنی‌داری بر نمرات کنترل پاسچر و استراتژی‌های بازیابی تعادل داشته است (05/0>P). نتایج نشان داد که همراه با افزایش تعادل در سالمندان استراتژی تعادل این افراد نیز از ران به سمت مچ پا منتقل شده است.

نتیجه‌گیری

 با توجه به اینکه تمرینات آبی بر توانایی کنترل پاسچر و استراتژی‌های بازیابی تعادل سالمندان تاثیر معنی‌داری داشته ‌است و با ایجاد تغییر در الگوی فعال شدن عضلات سبب افزایش ثبات پاسچرال و بهبود تعادل شده ‌است ، پیشنهاد می‌شود از این تمرینات در برنامه‌های تمرینی سالمندان جهت کاهش خطر سقوط و بهبود تعادل، استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1326 تا 1336
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!