اثر خستگی بر برخی ویژگی های کینماتیکی حین گام برداری،تعادل و دقت شوت فوتبال در دانش آموزان متوسطه پسر عشایر کهنوج با سابقه ابتلا به ویروس کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

 امروزه بعد از مدت‌ها تعطیلی مدارس و رویدادهای ورزشی، با دوران پسا کرونا و بازگشایی مدارس روبه‌رو خواهیم شد. از آنجایی که عدم تعادل در راه رفتن و ضعف عمومی از علایم بیماری کرونا است، برای افرادی که بهبود یافته‌اند، ورزش کردن دوباره و مهارت‌های پایه‌ای مانند راه رفتن، تعادل، دقت به‌ویژه بعد از خستگی در مقایسه با افراد سالم می‌تواند یک چالش باشد. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر خستگی بر ویژگی‌های کینماتیکی حین گام‌برداری، تعادل و دقت شوت فوتبال در دانش‌آموزان متوسطه پسر عشایر کهنوج با سابقه ابتلا به ویروس کرونا بود.

مواد و روش‌ها

تحقیق حاضر از نظر روش اجرا در دسته تحقیقات نیمه تجربی، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر زمانی در دسته تحقیقات آینده‌نگر قرار می‌گیرد. نمونه آماری از میان دانش‌آموزان مدارس عشایری شهرستان کهنوج انتخاب شدند که 15 نفر در گروه سالم و 15 نفر در گروه مبتلا به بیماری کرونا بودند. ابتدا به وسیله دوربین موبایل آیفون پارامترهای منتخب کینماتیک راه رفتن، تعادل و دقت شوت اندازه‌گیری شد. سپس با اعمال خستگی توسط پروتکل خستگی غیرعملکردی پله بلافاصله پارامترهای منتخب دوباره سنجیده شد. برای اندازه‌گیری تعادل و پارامترهای گام‌برداری از آزمون برخاستن و رفتن و برای آزمون دقت شوت از آزمون مور کریستین استفاده شد و داده‌ها توسط برنامه کینووا اندازه‌گیری شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از آزمون آماری تی مستقل، تی زوجی، یومن ویتنی و تی ویلکاکسون در سطح معناداری (0/05=α) در نسخه 22 نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته‌ها

نتایج مطالعه حاضر نشان داد خستگی بر میزان طول گام، تعادل پویا و دقت شوت دانش‌آموزان سالم تاثیر معناداری ندارد (05/P>0) و سبب کاهش حداکثرفلکشن زانوی هر دو گروه شده است (0/005=P). در صورتی که خستگی توانسته است طول گام (0/001=P)، تعادل پویا (0/001=P) و دقت شوت فوتبال (0/001=P) دانش‌آموزان مبتلا به کرونا را در مقایسه با دانش‌آموزان سالم به‌صورت معناداری کاهش دهد (05/P<0).

نتیجه‌گیری

 طبق نتایج تحقیق کنونی، خستگی بعد از طی کردن بیماری کرونا  و بهبود آن می‌تواند سبب تغییرات کاهشی واضح‌تری در طول گام، تعادل پویا و به‌ویژه دقت شوت فوتبال نسبت به دانش‌آموزان سالم شود و افراد بهبودیافته از کرونا برای بازگشت به تمرین و مسابقات باید این تغییرات را مدنظر قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1352 تا 1364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!