راهبرد توسعه کارآفرینی در کسب و کارهای اشتراکی (مطالعه موردی: مناطق روستایی شهرستان دشت آزادگان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سازمان های برتر، بهترین استراتژی ها را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب می کنند. آنها از منابع محدود برای غلبه بر موانع موجود استفاده می کنند. برای هر سازمانی دستیابی به مزایای آینده بدون داشتن استراتژی غیر ممکن است. پژوهش حاضر پس از شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر فروش اشتراکی محصولات روستاییان، بهترین استراتژی را ارایه می دهد. هدف از انجام تحقیق ارایه راهبردهایی برای توسعه کارآفرینی در کسب وکارهای اشتراکی مناطق روستایی است.

مواد و روش ها: 

تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل 100 نفر از اعضای تعاونی روستایی فعال در صنایع دستی و کارشناسان خبره و اساتید دانشگاه  است. از ماتریس SWOT برای تجزیه و تحلیل و از ماتریس QSPM برای انتخاب استراتژی استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه بدون ساختار و مصاحبه میدانی استفاده شد.

یافته ها: 

بر اساس یافته های تحقیق بدست آمده نشان داد در محیط درونی 11 نقطه قوت و 9 نقطه ضعف و در محیط بیرونی 11 فرصت و 10 تهدید شناسایی شد. مهم ترین فرصت ها شامل استقبال مصرف کنندگان از محیط مجازی بازار و افزایش روند رو به رشد صادرات است و از مهمترین تهدیدات موجود مربوط به افزایش دستمزد کارگران است. عوامل درونی و نقاط قوت شامل توان فنی منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و روابط بین افراد است و نقاط ضعف مربوط به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است. همچنین، نتایج اولویت بندی راهبردهای ماتریس SWOT نشان داد راهبرد تهاجمی با داشتن بالاترین امتیاز، مناسبترین راهبرد جهت توسعه کارآفرینی درکسب وکارهای اشتراکی شهرستان دشت آزادگان است. استراتژی های حاصل از راهبرد تهاجمی بر اساس بیشترین جذابیت، عبارتند از خلاقیت و نوآوری در طراحی، بسته بندی و تولید محصولات با 6/86، استراتژی گسترش بازار از طریق تنوع محصولات با 6/23، استراتژی بازاریابی رابطه مند با 5/87 و ارتقاء دانش و مهارت با 5/41 بدست آمد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این پژوهش، بکارگیری خلاقیت و نوآوری در طراحی، تولید و بسته بندی محصولات، تنوع محصولات، بازاریابی رابطه مند، ارتقاء دانش و مهارت آموزی به عنوان مشوق های مهم برای توسعه کارآفرینی و ورود به بازارهای خارجی و صادرات محصولات پیشنهاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!