عوامل موثر بر رفتارهای پیشگیری کننده از ویروس کرونا بین زنان مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر اصفهان بر اساس تئوری انگیزش محافظت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 پاندمی ویروس کرونا از پایان سال 2019 تا‌کنون در سطح جهان وضعیت فوق‌‌العاده به وجود آورد که بحران بی‌سابقه‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در پی داشت. در حال حاضر مهم‌ترین راهکار مقابله با این پاندمی رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون عمومی است که لازمه آن آگاهی‌بخشی به جامعه و تغییر رفتارهای بهداشتی و اجتماعی مردم است. هدف مطالعه حاضر، تعیین عوامل موثر بر رفتارهای پیشگیری‌کننده‌ از ویروس کرونا در بین زنان مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر اصفهان بر اساس تیوری انگیزش محافظت بود.

روش بررسی

 مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که در سال 1400 طراحی و اجرا شد. جامعه پژوهش شامل همه زنان تحت پوشش مراکز جامع سلامت شهر اصفهان در سال 1400 است. حجم نمونه برابر سیصد نفر که به روش نمونه‌گیری داوطلبانه و در دسترس از طریق رسانه‌های اجنماعی انتخاب شدند. اطلاعات مورد نظر با استفاده از دو پرسش‌نامه جمع‌آوری شد. پرسش‌نامه اول شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی شرکت‌کنندگان و پرسش‌نامه دوم شامل سازه‌های تیوری انگیزش محافظت بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده به وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ ها:

 بر اساس یافته‌ها، همبستگی بین سازه پاداش درک‌شده (ناسازگارانه) (000/P=0، 287/0-=r) و هزینه درک‌شده (موانع) (000/0=P، 466/0-=r) با انگیزش محافظت‌، منفی است که نشان می‌دهد با افزایش پاداش و هزینه درک‌شده، انگیزش محافظت کمتر می‌شود. در بین سازه‌ها، خودکارآمدی بیشترین همبستگی با انگیزش محافظت را (000/P=0، 664/0-=r) داشت. تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که4/58 درصد واریانس انگیزش محافظت را می‌توان توسط سایر سازه‌ها پیش‌بینی کرد، که در این بین نقش سازه‌های پاداش، هزینه، خودکارآمدی و ترس معنادار هستند و سازه هزینه نقش پیش‌گویی‌کننده قوی‌تری دارد.

نتیجه‌ گیری:

 یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که سازه‌های تیوری انگیزش محافظت می‌توانند انگیزش افراد به رعایت اصول پیشگیرانه را به خوبی پیش‌بینی کنند که با استفاده از این تیوری و سازه‌های آن می‌توان آزمایشات موثر برای کنترل این بیماری همه‌گیر طراحی و اجرا کرد. در این بین باید به سازه هزینه توجه بیشتری شود. همچنین بر اساس این یافته‌ها مشخص شد موانع موجود برای رعایت اصول پیشگیرانه تاثیر چشمگیری بر قصد افراد به انجام این اصول می‌گذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
734 تا 743
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!