تغییر در سطح سرمی ANGPTL3، ANGPTL4 و CRP بعد از تمرینات ترکیبی به تنهایی و همراه با مصرف آویشن در مردان چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

مکمل آویشن نقش مهمی در مقابله با اختلالات ناشی از چاقی دارد و می تواند تاثیرات مثبت تمرین ورزشی در افراد چاق را تقویت کند. بنابراین، محقق در مطالعه حاضر تغییر در سطح سرمی پروتیین شبه آنژیوپویتین3  (ANGPTL3) و 4 (ANGPTL4) و پروتیین واکنشگر C (CRP) بعد از تمرینات ترکیبی به تنهایی و همراه با مصرف آویشن در مردان چاق را مورد بررسی قرار داده است.

مواد و روش ها

40 مرد دارای اضافه وزن و چاق در گروه های برابر 10 نفری مشتمل بر گروه های دارونما (C)، آویشن (Z)، تمرین ترکیبی (CT) و تمرین ترکیبی+آویشن (CT+Z) در مطالعه حاضر شرکت کردند. هر جلسه تمرین ترکیبی مشتمل بر فعالیت ورزشی مقاومتی و استقامتی بود و مصرف روزانه مکمل آویشن نیز 500 میلی گرم بود. نمونه های خونی قبل و بعد از اتمام هشت هفته مداخله جمع آوری شد و سطوح سرمی ANGPTL3، ANGPTL4 و CRP به روش الایزا اندازه گیری شد. از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی برای تجزیه و تحلیل یافته ها استفاده شد.

نتایج

سطوح سرمی ANGPTL3 در گروه های CT و CT+Z نسبت به گروه های C و Z به صورت معناداری کاهش یافت (001/0>p). باوجود این، تغییرات سطوح سرمی ANGPTL4 در گروه های مختلف پژوهشی از نظر آماری معنادار نبود (059/0=p). همچنین، کاهش معنادار سطوح سرمی CRP در گروه های CT (015/0=p) و CT+Z (003/0=p) در مقایسه با گروه C مشاهده شد.

نتیجه گیری: 

به نظر می رسد که تاثیرات مثبت تمرین ترکیبی به تنهایی و همراه با مصرف آویشن در مردان چاق تاحدودی بواسطه کاهش معنادار آدیپوکاین های التهابی (ANGPTL3، CRP) اعمال می شود، اگرچه مصرف آویشن به همراه تمرین ترکیبی تاثیر سینرژیک نداشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2461000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!