سلامت کودکان بر مبنای آموزه های دین اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کودکان یکی از گروه ‌های آسیب‌ پذیر در برنامه ‌های بهداشت جوامع و شاخص مرگ و میر کودکان به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌ های اقتصادی اجتماعی جوامع محسوب می‌ شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت کودکان بر مبنای توصیه‌ ها و آموزه ‌های دین اسلام انجام شده است.

مواد و روش‌ها

مطالعه حاضر از نوع مروری است که طی آن مروری جامع بر مقالات فارسی و انگلیسی با استفاده از بانک ‌های اطلاعاتی بین ‌المللی Web of Sciene، Science Direct، Pubmed، Google Scholar و با استفاده از کلیدواژه‌ های انگلیسی Islamic Health، Women، Neonatal، Breast feeding و Child Health به صورت تکی و ترکیبی و همچنین از معادل کلیدواژه‌ های فارسی در بانک‌ های اطلاعات فارسی شامل اس‌ آی ‌دی، ایرانداک، مگیران جستجو انجام پذیرفت. معیارهای ورود شامل مطالعات مروری، بالینی، تجربی، کوهورت، مقطعی و فرضیات مطرح شده در زمینه ‌ی سلامت کودکان از دیدگاه اسلام و معیارهای خروج تکراری بودن و تناسب نداشتن متن مقالات با عنوان مربوطه بود.

یافته‌ها

توجه به سلامت کودکان از دیدگاه اسلام حتی به قبل از ازدواج و تولد نیز مربوط می‌ شود؛ لذا دوری از رفتارهای پرخطر در قبل از ازدواج بر تشکیل نطفه سالم، توصیه‌ هایی در زمینه بارداری سالم و تغذیه مادر و تاثیر آن بر نوزاد، شیردهی به مدت دو سال، فاصله ‌گذاری بین تولدها، تربیت دینی کودکان و توجه به حقوق و صیانت از کودکان در مکتب دین اسلام همگی در حفظ سلامت کودکان موثر می‌ باشد و بسیاری از این موارد امروزه در دستور العمل ‌های سازمان یونیسف و سازمان جهانی بهداشت نیز ارایه شده است.

نتیجه‌گیری

توصیه ‌های دین اسلام در زمینه حفظ سلامت کودکان بسیار جامع بوده و می ‌توان آنها را به عنوان پیش‌ فرض‌ های کارآزمایی ‌های بالینی مورد بررسی و در صورت تایید در جهت حفظ سلامت کودکان مورد استفاده قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!