بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیک طغیان های سرخک در سال 2018 میلادی در جهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

شناسایی ویژگی های اپیدمیولوژیک طغیان های گزارش شده سرخک شامل اندازه، دوره و نسل های طغیان نقش قابل توجهی در پیشگیری از طغیان های جدید و برآورد اندازه تکثیر موثر (R) به عنوان نشانگری از دستیابی تداوم هدف حذف سرخک دارد. این مطالعه باهدف توصیف طغیان های گزارش شده سرخک طی سال 2018 در جهان انجام شده است.

روش کار

با جست وجو در پایگاه های اطلاعاتی PubMed, Scopus, Web of sciences با کلیدواژه های مرتبط، مقالاتی که به گزارش طغیان سرخک در سال 2018 میلادی پرداخته اند، وارد مطالعه شدند. از متن کامل مقالاتی که معیارهای ورود را داشتند داده های موردنظر شامل جنسیت، فصل، گروه سنی، کشور، ژنوتیپ، وضعیت واکسیناسیون و سپس شکل، اندازه، دوره طغیان ها و تعداد نسل های هر طغیان از مقالات واجد شرایط با استفاده از منحنی همه گیری مربوطه استخراج و گزارش گردید.

یافته ها: 

نتایج جست وجو منجر به بازیابی 2806 مقاله گردید. پس از غربالگری 16 مطالعه برای تحلیل نهایی مورداستفاده قرار گرفت. بیشتر طغیان ها در فصل زمستان (25/56 درصد) با ژنوتیپ B3 و D8 گزارش شد. جنس 64/38 درصد (308 نفر) موارد طغیان در زنان، بیشتر در محدوده آسیا و اروپا بود. به طور متوسط حداقل و حداکثر اندازه طغیان یک و 23 بوده و تا 4-3 نسل گسترش یافتند. ازنظر مرگ صرفا یک مورد مرگ در اتیوپی گزارش گردید.

نتیجه گیری:

 نتایج حاصل از این مطالعه در شناسایی طغیان های سرخک در سایر کشورها با توجه به گروه های در معرض خطر مورداستفاده قرار گیرد. بااین وجود محدودیت تورش انتشار و عدم گزارش همه موارد طغیان یک محدودیت در تعمیم نتایج تلقی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p2465805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!