شناسایی شاخص های موثر در استفاده از فناوری بلاکچین در زنجیره تامین دارویی (با استفاده از روش فراترکیب سال های 2010-2022)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

داروهای تقلبی سالانه جان تعداد زیادی از مردم دنیا را می گیرد. با ورود فناوری بلاکچین در زنجیره تامین دارویی، مشکل اساسی این سیستم که وجود داروهای تقلبی می باشد، حل می شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناسایی شاخص های موثر در استفاده از فناوری بلاکچین در زنجیره تامین دارویی می باشد.

روش پژوهش

در این مقاله از روش فراترکیب (Meta-synthesis) برای بررسی و شناسایی شاخص های موثر در استفاده از بلاکچین در زنجیره تامین دارویی استفاده شده است. فراترکیب یک روش پژوهش کیفی محسوب می شود. ابزار گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای و بررسی پیشینه پژوهش است. در این راستا، ابتدا تعداد 7770 مقاله اولیه یافت شد که از این تعداد، پس از بررسی عناوین مرتبط، تعداد 102 مقاله باقیماند و بقیه حذف شدند. در مرحله بعد با بررسی چکیده مقالات 6 مقاله حذف و تعداد 96 مقاله باقی ماند. در نهایت با بررسی محتوای مقالات باقیمانده 89 مقاله انتخاب شد. روایی و پایایی بررسی و در پایان داده ها در نرم افزار  Excelوارد و میانگین درصد تاثیرشاخص های بلاکچین در زنجیره تامین دارویی از نظر نخبگان محاسبه شد.

یافته ها

با استفاده از مقالات انتخاب شده و نظر خبرگان، شش شاخص اصلی موثر در زنجیره تامین دارویی به شرح ذیل بدست آمدند. قرارداد هوشمند، ساده سازی معاملات بین المللی، شناسایی، هماهنگی زنجیره تامین، ردیابی و جلوگیری از تقلب در صنایع دارویی، ذخیره دایمی و ایمن اطلاعات و متعادل سازی فرایند قیمت گذاری و کاهش هزینه ها.

نتیجه گیری

در حال حاضر این فناوری به خاطر مزایای قابلیت ردیابی دارویی، شفافیت، ذخیره دایمی و امن اطلاعات، حذف واسطه ها، کاهش هزینه و غیرقابل تغییر بودن اطلاعات بهترین گزینه برای استفاده در زنجیره تامین دارویی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!